Jeden večer jsem plachetnici seskládal a hned druhý den odpoledne jsme se společně se ženou vydali ji otestovat na oblíbenou lokalitu - Splaviska. Trochu jsem měl obavy z toho, že téměř nefoukalo a také z několika lidí, kteří se tam koupali. Ale koupající s námi měli soucit (a nebo strach ?) a během testů nelezli do vody. Tak jsem na místě dotáhl lanka, zapnul vysílajdu a přijímač, otestoval, že se vše vrtí a šup s ní do vody. A čekal jsem, co se bude dít. Vítr téměř nefoukal (0-1,5 m/s), ale i tak se plachetnice po povolení plachet (na zadní vítr) celkem svižně rozjela.
A tak jsem zatočil a přitáhl plachty a pak zase a tak nějak pořád dokola a ono to kupodivu jelo a vcelku pěkně. Občas vítr úplně vyhnil, ale jinak stačil jen takový vánek, co sotva pohne listy na stromu, a už se jelo. Zkusil jsem křižovat proti větru (dle pěkného návodu ve stavebnici, kde se počítá i s úplnými začátečníky a je tam návod jak loď řídit, včetně plachtařské terminologie - klobouk dolů před číňany), což mně šlo hůře, ale co by člověk nechtěl napoprvé, že ? Když jsem horko-těžko po nějaké době doplachtil k sobě, tak jsem předal vysílačku ženě se slovy "tady máš, cos chtěla" a poučil ji o ovládání lodě (levý knipl kormidlo, pravý k sobě plachty přitaženy, od sebe povoleny) a čekal, co se bude dít. No nedělo se nic moc (respektive loď jela podle kniplů, které byly v neutrálu) a tak jsem musel pomáhat řídit. Žena se sice navenek tvářila, že je to přesně to, co chtěla, ale mám pocit, že ještě s lítostí vzpomínala na jednoduché řízení motorové lodě, o kterém prohlašovala, že nikdy nezvládne. Ale snažila se a myslím, že v příští pětiletce se to snad poddá.
Po vytažení z vody a kontrole těsnosti, jsem z trupu vyčerpal asi půl litru vody. Voda byla rozlitá po celé délce trupu, ale nijak to nebylo poznat na řízení, ani elektronice nevadila (ta je těsně pod palubou), ale stejně ji budu muset trochu utěsnit. Při větších náklonech došlo k zaplavení nástavby nad vstupem do trupu a ta nástavba má fuky, kudy to táhne.
Další den jsem vyrazil s Milanem Sedláčkem znovu na Splaviska, tentokrát na test v silnějším větru. Foukalo asi tak 4-7 m/s. Milan vytáhl svou footynu, hodil ji do vody a už se jelo. Já vyndal Discovery, také ji hodil do vody a ..... už se nejelo. Silný vítr jí evidentně nesvědčil. Se zadním větrem ještě jela, ale při obrátce nebo bočním větru si lehala téměř na hladinu, špatně chytala vítr do plachet, nedržela stopu a o návratu pomocí křižování jsem si mohl nechat tak leda zdát. Po boji jsem ji nakonec dostal z vody. Milan na ni hodil oko znalce (nachytřil se prý na internetu a na setkání u vody s Boříkem a spol.) a hned na mě začal chrlit, co je na ní nejspíš špatně. Bylo toho tolik, že jsem si zapamatoval jen nejdůležitější věci, které jsem se snažil zrealizovat:
1. Bylo nutné přidat cca 500g do kýlu (původní vážil 440g) a spíše tu váhu dát dozadu (lehce se zanořoval čumák). Provizorní dovážení jsem vyřešil jednoduše - zatížil jsem kýl sadou matic o potřebné váze. Definitivní podobu pak zrealizuji pomocí olova do elegantního tvaru.
2. Víc vypnout základny obou plachet (u ráhen), protože byly velice uvolněné. U kosatky to šlo v rámci původního rozsahu ráhna, u hlavní plachty jsem musel prodloužit vratipeň (= ráhno hlavní plachty, jak jsem se nachytřil).
3. Bylo potřeba seřídit plachty - při max. dotažení má mít hlavní plachta vůli 0-3° a kosatka cca 5-10° (prosím nekamenovat, tohle jsem se dočetl na internetu) a od výrobce měly obě plachty stejnou výchylku (hlavní plachta dokonce o fous větší)
4. A hlavně vše utěsnit. Nejvíce teklo kolem krytu nástavby a pak plastovým výliskem kolem stěžně.O pár dní později jsem při větru 3-4 m/s se synem zajel otestovat nové úpravy. Měl jsem trochu obavy, co to udělá, ale výsledek mě mile překvapil. Loď jela v tomhle větru bez problémů, při největším náklonu nepřesáhl náklon úhel 45°, držela stopu, nezanořovala se čumákem a dokonce i křižovala proti větru (tedy v rámci mého umění křižovat). Věřím, že zkušení borci od plachetnic by na její jízdě ještě našli spoustu nedostatků, ale mně, amatérovi, navíc se špatnou zkušeností s předchozí jízdou, se to zdálo dokonalé. K úplné spokojenosti mně ještě chybí ji otestovat ve větru 6 m/s a větším, na který si budu muset nejspíš ještě chvíli počkat.
Fotografie z tohoto testu nemám, protože při štelování prvního snímku jsem na kraji rybníka uklouzl, zajel do vody skoro po pás a částečně namočil fotoaparát. Po zbytek testování probíhalo místo focení jen sušení.
Na základě svých doposud malých, leč přeci jen nějakých zkušeností mohu říci, že za ty peníze to není špatná volba. Asi to není nejlepší varianta pro nemodeláře, který si chce koupit hotový model, nic nenastavovat a jezdit. Jde to, ne že ne, ale jen tak do max. větru 1,5 m/s a pak už ne. A to asi nikomu stačit nebude. Ale s nevelkými úpravami se dá plachetnice dostat do stavu, kdy se s ní dá bez problémů rekreačně jezdit i ve větším větru.
Mně osobně také velice vyhovuje tím, že se vleze kompletně sestavená na výšku do auta (mezi přední a zadní sedadlo) a není potřeba ji odstrojovat a u vody pak pracně skládat.
Plachtění zdar !
Odkaz na galerii
Dne 18.9.2011 proběhl test v silnějším větru
Zpočátku foukalo jen asi 6-7 m/s a to bylo v ještě v normě. Plachetnice jela po větru, křižovala a vůbec se držela dobře. Po nějaké chvíli ale vítr začal zesilovat a začalo foukat kolem 9 m/s a navíc se objevovaly nárazy až 15 m/s a to už bylo moc. Loď by to nejspíše zvládla, ale musela by mít minimálně o třetinu (ne-li o víc) zredukovanou plochu plachet. S dodávanými plachtami to nejde. Nicméně je potěšující, že do větru cca 6-7 m/s to zvládala a to je podle mě pro většinu rekreačních plachtařů naprosto dostačující. Musím konstatovat, že jsem s ní spokojen. Už jenom dodělat pár kosmetických drobností (konečná podoba olověné zátěže na kýlu, dotěsnění oddělávací nástavby atd.) a plachetka bude hotová.
24.9.2011 - doděláno nové, definitivní závaží na kýlu
Odstranil jsem matice a přemýšlel, do jakého tvaru to olovo odleju. Nejsnazší by bylo nějak "obalit" tu původní zátěž pod kýlem, ale já jsem potřeboval nejen přidat váhu, ale také ji posunout co nejvíce dozadu (zhruba tak, jak byly ty matice). Nakonec jsem při prohlížení šuplíků narazil na hliníkové pouzdro od doutníku, schované pro strýčka příhodu. Pouzdro jsem vylil olovem a narazil na ostrou špici původního kýlu. Nahoře jsem přidal ocelový drát cca 2 mm jako výztuhu a celé to zalepil epoxidem. Na dvou místech ještě pro zpevnění olaminoval pruhem skelné.
Pak jsem to lehce ojel šmirglem a stříknul to barvou - výsledek je tady.
Vyzkoušeno prozatím jen ve vaně, ale protože se to polohou moc neliší od matic (teď je konec jen asi o 3 cm dále než byly matice), tak si myslím, že se to bude chovat stejně i při plavbě. Jak bude trochu vítr, tak to otestuji.
25.9.2011 - test nového závaží na kýlu
Test proběhl za větru 3-4 m/s a bez jakýchkoliv problémů. Vypadá to, že jsem s úpravami víceméně skončil. Teď už se jen budou pilovat detaily.
28.9.2011 - videa
Sešli jsme se s kolegy u vody na Splaviskách a protože měl najednou Discovery kdo řídit, tak jsem natočil videjka. Omlouvám se za kvalitu, bylo to jen mobilem.
vítr cca 0-1 m/s : video 1
vítr cca 3-4 m/s : video 2