Když už mně baví vyrábět nepříliš běžné pohony pro remorkéry, tak jsem naznal, že je třeba ještě vyrobit Voith-Schneiderovy pohony pro další plánovanou loďku.
Původně jsem chtěl vyrobit svoji vlastní konstrukci, ale těch ale bylo poněkud více...... Takže VSP jsou vyrobeny z velké části podle podkladů - Model Vessels with Voith-Schneider-Propellers, jejichž autorem je p. Harald Gross. Původní podklady ukazují VSP s průměrem 80 mm, ale to bylo pro moje předpokládané použití (lehký TT) trochu moc, tak nezbylo, než vše zmenšit o asi 25%. Některé části jsem jsem nakonec řešil "po svém", a tak bylo třeba udělat několik úprav. "Srdcem" VSP je pohybový mechanismus, který zajišťuje ten správný pohyb listů pohonu. Pracovně jsem si jej nazval KKM - kyvně kvedlací mechanismus který se skládá kyvných ramen vyrobených z 2,5 mm silného mosazného plechu a mosazných pouzder s vnitřním závitem. Tyto jsou spolu sletovány stříbrnou pájkou. Další částí je opět mosazný "kříž", který spojuje kývavý pohyb ramen a podélný pohyb rozety Rozeta (3 mm duralový plech) pak přenáší pomocí jehel z jehlových ložisek pohyb na páky umístěné na listech pohonu. Na rozetě je také přišroubovaný domeček s kloubovým ložiskem (GE3E). Jehly do jehlových ložisek, zalepené Loctitem 638 do rozety, pak zapadají do drážky v páce na hřídeli listu. Čepy, které to celé spojují jsou nerezové s vnitřním závitem, do kterého jsou vlepené červy M3 Druhé kloubové ložisko je osazené na ovládací páce a je zajištěno pomocí mosazné matice Ovládací páka s ložiskem pak sedí v mosazném náboji kde je zajištěná maticemi se závitem M16x1 Na vnějšku náboje bylo třeba stočit poměrně přesné průměry pro těsnící gufero, ložiska, osazení pro řemenici a zápich pro segerovku Na mosazném náboji je nalepená kruhová deska (3 mm AlMg3 plech) vypálená laserem s přídavkem na obrábění a hlavně vypálenými otvory pro ložiska, které jsou následně vystružené. Takto vyrobené horní i spodní desky mají díky přesnosti laseru zajištěné souosé otvory pro ložiska a tím i hřídele listů pohonu. Po slepení náboje a desky je provedeno jejich zajištění proti protočení skolíkováním jehlou z ložiska. Pouzdro bubnu, ve kterém je osazený pohybový mechanismus je vyrobené z hliníkové trubky, jeho spodní deska má vlepená bronzová ložiska, v jeho stěně jsou závity M 1,4 pro přitažení horní desky. Páky přenášející pohyb na listy pohonu jsou vyrobené z jednohu kusu mosazi. Listy pohonu - pádla- jsou nerezové (1 mm) vlepené do drážky v hřídeli, na které jsou zápichy pro těsnící "O" kroužky a vyfrézovaná dosedací plocha pro červík. Na horní ploše listu jsou ještě přilepena mosazná pouzdra zajišťující axiální vůli pádla. Horní část "hrnec" ve kterém se otáčí vnitřní buben s pádly je vyrobený ze dvou kusů (dural + hliníková trubka) slepených Loctitem. V horní části je osazení pro gufero. Z druhé strany je vytočený průměr pro hlavní ložiska. Tady je vidět, že je třeba stále měřit, neboť zde jsem jaksi pozapomněl, že mám ložiska o venkovním průměru 37 mm a vesele točil na 37,8 mm, s tím, že teď už je čas začít ubírat po troškách. Naštěstí to spravila napasovaná a nalepená hliníková trubka. Pak už jsem opravdu měřil. Hlavní ložiska jsou axiálně zajištěná přírubou se zapuštěnými šrouby. Celá sestava vnitřního bubnu je axiálně zajištěná segerovkou Řemenice pro ozubený řemen jsou upravované. Z původní je vytočený věnec s osazením, do kterého je vlepený náboj vyrobený z duralu a spoj je zajištěný červíkem proti protočení. Bylo třeba upravit i pastorek pro šířku řemenu 6 mm a tady bylo třeba kvůli průměru hřídele motorů udělat otvor 5 H7 a na pastorku nezůstalo moc masa. Pokud to rupne budu dělat nové. Pro uložení serv a motoru je vypálená laserem deska z 3 mm duralu. Motor je osazený na soklu z hliníkového jeklu. Rozložené prvky pohonu vypadají zhruba takto. Pohled na sestavený pohon. Zatím jsem to celé zabíhal jen na stole, ale tváří se to celkem životaschopně. Holt budu muset udělat nějakou loďku (nejspíš Tenax) a vyzkoušet vše na vodě. Průměr rotoru (osa pádel) je 60 mm, motory Robbe 755/40, Serva HS645MG, převodový poměr 1 : 7,2, hmotnost se vším (serva + motor) 1,1 kg. Otáčky budou záviset od použitých článků. Motor snese 12 - 18 V při 5800 - 8000 ot./min. Z toho vychází max. otáčky 800 - 1100/min. Co to bude dělat na vodě je třeba vyzkoušet. Na stole jsem tomu těch 18 V krátkodobě dával. Do lodě odhaduji max. 12 V článek a otáčky nižší. Takže už vlastně jen postavit loď..... Pár hejbacích obrázků z prvních testů na stole je tady: http://www.youtube.com/watch?v=gXqk1TXGIZc http://www.youtube.com/watch?v=nUJ1CPQsZak
|