Hlavní menu
· Úvodní strana
· O klubu
· Členové klubu
· Hangár
· Svahy
· Lodě
· Auta
· Dílna
· Elektronika
· Fórum
· Fotogalerie
· Videogalerie
· Počasí v Brně
· Downloads
· Odkazy
· Seznam témat
· Archív článků
· Top 10
· Můj účet
Přihlášení (registrace)
Přezdívka

Heslo

Bezpečnostní kód:
Bezpečnostní kód
Do tohoto pole vložte bezpečnostní kód:

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
TopList
RSS/XML
· RSS 0.91
· RSS 2.0
· Atom
Partnerské stránky
MoNaKo - Modelařina Na Koleně

Tug Towing CZ

MK ALKA Žatčany

Stavba rychlíka - postřehy

Autor: Tatka - Středa, 14.11. 2007 - 19:21:51
Téma: Lodě a jiné vodní stroje

Po dlouhé modelářské odmlce jsem naznal, že je třeba udělat také něco pro radost ducha. Zamlada, což už je bohužel trochu dlouho, jsem dělal věci co lítají i plavou.

Jako rozcvičku jsem zvolil kluzák - rychlík - od p. Koloucha. Dá se říct, že je to snadná stavba,

stačí překližka na žebra a balza na obšívku. S trupem to nebylo tak těžké, ale trable nastaly s hřídelí Compact od MPJET, které se projevily až při zajíždění loďky. Po nějakých šesti jízdách byla vůle na zadním ložisku (poměřeno úhlem výchylky hřídele) v ložisku, dost děsivá. Říkal jsem si, že asi šroub od Graupnera bude házet a že tím se ložisko vymlátilo, ale šroub po nasazení na zkušební trn (4mm stříbřitá ocel se závitem M4) nasazený do soustruhu kupodivu neházel a po jeho osazení na původní hřídel házel dost fest.

No bourat ven z trupu celou hřídel se mně nechtělo a podařilo se mně odvrtat původní kompozitová ložiska docela bez úhony. Takže zbývalo už jen pár drobností - z bronzi vytočit a vystružit nová ložiska o délce 10 mm a nalisovat je do původní trubky hřídele. Zadní ložisko je vyrobené s osazením,

které přesahuje za trubku hřídele, aby měl teflonový kroužek přesnější dosedací plochu. To se obešlo kupodivu bez pohromy. Teď udělat novou hřídel s nábojem pro šroub. Jako pevnější materiál na hřídel (ale s nutností údržby - případná rez) jsem použil nástrojovou ocel (stříbnici 19421) o průměru 3 mm (je vlastně broušená na 2,99 mm). Unašeč šroubu je vyrobený z mosazi s vnitřní vystruženou dírou a nalisovaný s přesahem 0,01 mm na hřídel a následně zajištěný ze zadní strany kapkou cínu. Takto upravená hřídel, lehce srovnaná, chodí docela bez odporu v bronzových ložiskách a hlavně (a to jsem měl štěstí, byla trubka pro uložení ložisek rovná, jinak bych musel dělat novou). Pak už jen stačilo zaběhnout hřídel a ložiska při nízkých otáčkách (stabilizovaný zdroj s regulací) a s trochou síry smíchané s olejem.

Případnou další nevyváženost jsem hledal v pevné duralové spojce s ocelovými červíky pouze na jedné straně. Nová spojka

je mosazná a vždy jsou dva červíky proti sobě - tím se zamezí jejímu rozkmitání.

Přestože je v lodi umístěná 600 plechovka, jezdí s takto upravenou hřídelí podstatně lépe než s původním Compactem. Následně se mně podařilo sehnat broušenou 3 mm nerez a výsledná hřídel se chová stejně jako ta ze stříbřité oceli a nemusí se udržovat, ale myslím si, že její životnost bude menší. No to ale ukáže teprve čas.

Nutno přiznat, že největší vibrace teď způsobuje nevyvážená kotva motoru. Možná by to chtělo 600 BB turbo s vyváženou kotvou, ale ještě na ni nedošlo.

Ještě drobná poznámka k regulátoru. Regulátor Marine Himark 50 A vpřed a 25 A vzad je trochu těžší, ale zato vodotěsný a dobře se chladí. Jen si nesmíte případně zapomenout přepnout revers serva na vysílačce, protože se pak divíte, že dozadu má snahu jezdit rychleji než dopředu. Já se tedy chvíli divil.

Akumulátory Giga Power 2000 Sanyo dají pro rekreační ježdění docela dost proudu i když na plnej kalup je to vycucne tak za 8 minut.

Je docela možné, že jsem objevil dávno objevené, ale snad to někomu ulehčí při stejných potížích.

Ještě mám v plánu udělat druhou loď s hřídelí s nerezovými kuličkovými radiálními a axiálními ložisky,

ale to až za dlouhých zimních večerů.

 
Související odkazy
· Více o tématu Lodě a jiné vodní stroje
· Další články od autora Tatka


Nejčtenější článek na téma Lodě a jiné vodní stroje:
Otvírání vody 2019

Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 4
Účastníků: 2

Velmi dobré

Zvolte počet hvězdiček:

Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
Špatné

Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

Související témata

Dílna

"Stavba rychlíka - postřehy" | Přihlásit/Registrovat | 6 komentářů | Vyhledávání v diskusi
Komentáře vlastní jejich autoři. Neodpovídáme za jejich obsah.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím zaregistrujte se.

Re: Stavba rychlíka - postřehy (Hodnocení: 1)
Od: treyy - Pátek, 16.11. 2007 - 19:07:23
neměl bys fotku celý lodi,jinak pěkný a kdes koupil tu hřídel?
Re: Stavba rychlíka - postřehy (Hodnocení: 1)
Od: Tatka - Pátek, 16.11. 2007 - 19:32:46
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Zdar,pár fotek určitě najdu, není problém. Pokud myslíš hřídel Compact, tak v JR Models, pokud myslíš stříbřitou ocel - tak tu ve Feroně v Olomouci (také ji mají v Hradci Královém), broušenou nerez ve Feroně v Brně na Skořepce.
Re: Stavba rychlíka - postřehy (Hodnocení: 1)
Od: Jarda - Pátek, 16.11. 2007 - 23:14:17
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Fotka je třeba tady http://www.rcfogli.cz/images/coppermine/albums/splaviska041107/normal_IMG_0430.JPG

Re: Stavba rychlíka - postřehy (Hodnocení: 1)
Od: kajosaurus - Pondělí, 29.12. 2008 - 20:36:39
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
jo s hřídellí jsem měl taky potíže , stavil jsem rychlíka již před lety a hřídel vyrobil jednoduše z trubky a čtverky mosazné kulatiny , na koncích teflonová pouzdra , v druhé lodi jsem radši použil kupovanou hřídel . ta moje prvotina je podle plánku z edice modeláře delfínek po úpravách to je na mig 600 turbo místo spalováku a s lipo trojčlánkem to jede jako vzteklé. A ten regulátor je super není ho třeba chránit před vodou a snese dost velký proud, za přijatelnou cenu. Vřele bych ho doporučil , budu kupovat další a plpoužívám ho i v autě. zdravím ks.
Re: Stavba rychlíka - postřehy (Hodnocení: 1)
Od: Tatka - Středa, 07.01. 2009 - 14:26:52
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
Dobrá hřídel, tedy nejen ta je část "vítězství". Jinak ta sestava Li-pol 3čl. a 600 motor je kombinace velice svižná..... Zkusil jsem dát k 3čl. i 600 na 7,2 V a kalup to byl děsivý - jen motor vydrží tak max. 5 jízd a jde do kytek, upeče se a pěkně čoudí. Regl (Marine), pokud je od začátku OK, tak docela dost vydrží a hlavně dává co motor spapá.
Re: Stavba rychlíka - postřehy (Hodnocení: 1)
Od: kajosaurus - Středa, 07.01. 2009 - 20:32:21
(O uživateli | Poslat soukromou zprávu)
 
jo pravda kalup to je , ale ten můj mig 600 ja na 8,4v a max 9,6 takže do 11,1 už to vydýchá , je fakt že ho neženu soustavně naplno a že je docela horký asi na pokraji smrti. pracuji na chlazení a čekám že to už bude přijatelné i na výdrž.

Copyright © 2006-2022 MK RC Fógli Brno z.s.


Powered by Copyright © UNITED-NUKE. All Rights Reserved.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.04 sekund