Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
Registrace: 22.8. 2010 Příspěvky: 244 Bydliště: Újezd u Brna
Zaslal: st květen 16, 2012 5:11 pm Předmět: CHINA TEAM 1M YACHT, Thunder Tiger
Plachetnice jsou bezesporu zajímavou modelářskou záležitostí. Už párkrát jsem se setkal s myšlenkou něco takového vlastnit. S ohledem na velmi málo příležitostí si tuto aktivitu obhlédnout, popř. zkusit, mě tento chtíč vždycky po nějaké době opustil. Na otevírání vody na Balatonu 2012 jsem měl možnost si vyzkoušet historickou 1m plachetku kamaráda Pepy s ovládaným kormidlem (plachty napevno) a taky kompletně ovládanou Liberkovu menší plachetku Discovery a oba pocity z jízdy si v hlavě porovnat. Poté ve mně postupně sílila myšlenka do toho konečně „praštit“. Po praktické zkoušce a přečtení téměř všeho dostupného na internetu jsem si ujasnil můj cíl.
Plachetka musí mít 1m a laminátový trup. Demontáž a montáž při přepravě si plně uvědomuji, ale zase tak často se k vodě nedostanu, tak si chci aspoň pořádně zajezdit.
Konkrétní plachetnici jsem vybranou neměl. Hledal jsem tu vůbec nejlevnější variantu, jak něco takového pořídit. Při prohledání a různých kombinacích jsem čínu z hobbycity předem zavrhnul, protože cena nejlevnější schopné plachetky byla s DPH kolem 3 000,- Objednání z německého skladu (kde je sortiment téměř pořád vyprodaný) vychází podobně.
Jedinou možnou plachetnici, která mi zůstala ve výběru, byl Voyager II od Thunder Tiger, ta splňovala veškeré mé požadavky – trup, vzhled, pouze cena byla vyšší od 3 700,-.
Při dalším urputném hledání jsem narazil na výprodej v outlet Pelikan, kde nabízeli CHINA TEAM 1M YACHT (defacto jinak zbarvená emirates) taky od TT za neuvěřitelných 2 990,- . Protože však zřejmě každý, kdo plachetnici tohoto typu koupí, dá při podobné ceně přednost Emiratce před China Teamem, je tato plachetnice velmi málo rozšířená a nic se o ní téměř nedá najít. Po prostudování technických parametrů jsem naznal, že se jedná krom předního příďového výběžku (či co to je), barevné kamufláži a doplňkům o naprosto totožný model jako emiratka, avšak jak jsem již dříve uvedl, s poloviční pořizovací cenou. Po přečtení několika diskuzí o plachetnicích od TT a jejich kvalitnímu provedení a jízdním vlastnostem jsem měl naprosto jasno. I přes trochu hračkoidní design jsem s ohledem na cenu neodolal a plachetku objednal s velkým očekáváním, cože to bude v krabici. Cena ve mně evokovala představu popraskaného trupu, či nějakých jiných výrobních vad. _________________ auta, lodě, F3K
Registrace: 22.8. 2010 Příspěvky: 244 Bydliště: Újezd u Brna
Zaslal: st květen 16, 2012 5:14 pm Předmět:
Loď přišla špičkově balená, naprosto bez jakýchkoli poškození.
délka 1000mm, šířka 172mm, výška stožáru 1,306mm, plocha plachet 48dm², celková výška 1,700mm, váha 3.5kg
http://oldanov.rajce.idnes.cz/China_Team_1m_Racing_Yacht/#SDC14299kopie.jpg
Plánovaná výbava:
HS-785 HB naviják
servo china – Power HD Metal Gear Servo 56g/9.8kg
aku 2s li-fe 2300mAh + externí BEC (opět china)
vysílač DX6i
přijímač AR 500 (s dlouhým fousem)
Celková cena se tedy vyšplhala lehce přes 4 000,- (plachetnice 3 100,-, naviják 800,-, servo kormidla 250,-, ostatní mám), což za solidní plachetku ještě solidněji vybavenou není vůbec špatné.
Už dopředu jsem se rozhodl, že chci naprosto funkční model, co nejvíce si ulehčit manipulaci, přepravu a samotné ježdění, což se po přečtení několika příspěvků vylučuje s instalací jakýchkoli doplňků na trup. Majitelé psali, že se jim občas zaháknou šňůry do doplňků. Resp. to znamená, že veškeré předpřipravené díry na zalepení kormidel, navijáků a všelijaké drobotiny pěkně zaliju epoxy a plachetnici bude tvořit pouze trup, plachty a to nejnutnější potřebné k plachtění, prostě nic zbytečného. _________________ auta, lodě, F3K
S těmi doplňky není až tak velký problém a i když jsem je měl na plachetce také, tak se mi nestalo, že by se zamotaly šňůry. Mnohem důležitější je vyřešení nekonečné smyčky na navijáku, což není u této plachetnice, stejně jako u mnoha jiných, správně vyřešeno. Na bubnu navijáku je sice nějaký hrníček s otvorem, který by měl zabránit povolení nebo odvinutí a spadení lanka z bubnu, ale mnohem lepším a spolehlivějším řešením je právě ta nekonečná smyčka. Vřele doporučuji to dodělat, ušetří to dost nepříjemností. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Registrace: 22.8. 2010 Příspěvky: 244 Bydliště: Újezd u Brna
Zaslal: st květen 16, 2012 9:35 pm Předmět:
Právě studuju ala Léda, ale zatím se mi nedaří. Zkusím pohledat pod názvem nekonečná smyčka.
Ještě dotaz na lana, četl jsem tady na DF, že se dají použít pletené silonové šňůry z baumaxu. Kdysi jsem kvůli pevnosti používal rybářské šňůry ? _________________ auta, lodě, F3K
Docela fajn jsou dakronové šňůry - http://www.kyosho.de/show_preview.php?pic=d38873180e06a9b331df3a9f1f7072dd.jpg&title=SW-20 jsou opravdu pevné a docela tuhé, takže se při dopravě jen tak snadno nezamotají.
Co se týká té nekonečné smyčky, tak je to docela jednoduché - koupíš ( nebo klidně i vyrobíš z plastových nebo laminátových desek ) náhradní kotouč na Hitec naviják ( http://www.pelikandaniel.com/?sec=product&id=1938 nebo i jinou podobnou kladku s drážkou ) a dále uhlíkovou trubku ( nebo nějaký jiný podobný pevný a lehký nosník ) a to náhradní kolo umístíš na ten nosník do takové vzdálenosti, aby tato délka byla větší, než jakou délku lanka potřebuješ k tomu, aby se plachty otevřely z nuly na 80-90°. A pak je to jednoduché: na naviják namotáš pár závitů lanka, potáhneš ho dál k tomu druhému kotouči a kolem něj zpět k tomu kotouči na servu, kde ho spojíš ( nejlépe přes pružinku, aby to bylo stále napjaté ) s tím prvním koncem. Takže při pohybu toho navijáku se bude ta smyčka pohybovat přes ty dvě kladky ( coby pás na tanku ). Pak už zbývá připevnit lanko k hlavní plachtě a ke kosatce tak, aby se ten uzel pohyboval mezi těma dvěma kladkama a tím máš zaručeno, že se lanko při povolení plachty nemůže samo odmotat z toho bubínku, jak by při tom obyčejném namotání na bubínek mohlo. Dá se použít i jednodušší řešení, kdy na lanko od ráhna před jeho zaústěním do trupu uvážeš tenkou gumičku a tu pak vedeš k přídi, kde ji uvážeš na nějaký úvazníček - jde o to, aby bylo lanko neustále vytahováno z bubínku navijáku a tak z něj nemohlo při povolených plachtách spadnout. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Registrace: 22.8. 2010 Příspěvky: 244 Bydliště: Újezd u Brna
Zaslal: čt květen 17, 2012 5:11 am Předmět:
Díky za vysvětlení, perfektní.
Při dalším pátrání jsem objevil (dovolil jsem si použít odkaz ze soukromých stránek)
http://zapa.wwwcity.cz/modely/etnz/full/p4.jpg
, tak bych to asi opicnul. Vypadá to vcelku jednoduše.
Pěkný kladky za vcelku pěknou cenu a rovněž průžinky jsem našel
http://www.mpjet.com/market/index.php?main_page=product_info&cPath=156_158_161&products_id=1522
Tak si to asi dovolím opicnout.
Když udělám průběžné lano, nehrozí na navijáku prokluz?
Spíš jsem myslel, že v krajní poloze dám na odvíjené šňůře třeba 4 závity na druhé jeden a uchytím je na navijáku každou do jedné drážky napevno a budou se klasicky odvíjet. _________________ auta, lodě, F3K
Registrace: 31.1. 2007 Příspěvky: 1502 Bydliště: Brno, Nový Lískovec
Zaslal: čt květen 17, 2012 7:48 am Předmět:
Na emiratech je na bubinku navijaku takovy prevlecny kloboucek, ktery ma jen dve dirky na vystup lana na dve strany, jinak prave nema to lanko kam spadnout, protoze je to dost natesno. Bubinek se toci uprostred stacionarniho kloboucku jako napr svinovaci metr v male krabicce... Zatim mi nikdy spagat nepsadl, zato se mi nekolkrat chytil za "ozdoby" na palube. _________________ Dimona; Artist; Tornado XX; TREX 450SE; Revo; Dark Impact; M18PRO; ETNZ; Atlantio.
Registrace: 22.8. 2010 Příspěvky: 244 Bydliště: Újezd u Brna
Zaslal: čt květen 17, 2012 8:19 am Předmět:
Tak to zatím provedu jak to máš ty a v případě problémů jsem připraven na okamžité předělání ala Leda.
Díky za poznatky. _________________ auta, lodě, F3K
... Když udělám průběžné lano, nehrozí na navijáku prokluz?
Spíš jsem myslel, že v krajní poloze dám na odvíjené šňůře třeba 4 závity na druhé jeden a uchytím je na navijáku každou do jedné drážky napevno a budou se klasicky odvíjet.
jojo, přesně tak - vždyť jsem psal o pár závitech - právě proti tomu prokluzu. Ta smyčka na palubě má výhodu v tom, že je vidět a je k ní lepší přístup, ale zase je problém s náhonem toho bubínku - pokud je to pod palubou, tak je to jednodušší v tom, že si to dáš kam potřebuješ a není třeba procházet palubou nahoru k tomu bubínku. Jinak ty kladky od MP-Jetu jsou myšlený spíš jako maketové doplňky k historickým plachetnicím nebo i k napínání výztužných lanek, ale právě na ten naviják by to chtělo větší průměr - přece jenom ten malý poloměr není nejlepší a stejně potřebuješ ten větší průměr bubínku k tomu, abys při těch několika otáčkách navijáku dokázal přemotat potřebnou délku. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Zaslal: čt květen 17, 2012 9:20 am Předmět: Naviják
Velký průměr kladky stačí dát pouze na samotný naviják. Ta, druhá, napínací kladka, může mít průměr menší, ale měla by mít hlubší drážku, aby lano nepadalo.
Jak nejlépe v podpalubí řešit naviják popsal kdysi Borek Dvořák - fotonávod postačí i pro neznalce němčiny:
http://www.minisail-ev.de/mb/mb-02-03/mb-02-03.htm _________________ S pozdravem
ladous
Registrace: 22.8. 2010 Příspěvky: 244 Bydliště: Újezd u Brna
Zaslal: čt květen 17, 2012 4:06 pm Předmět:
Dnes jsem započal rozbalování a polehku stavbu. První postřehy, protože jsem už postavil nějakého toho offshore na trupech od MMP (Flash, Hydrolift, Cougar 2-1,2m), tak si dovedu ohodnotit trup jako naprosto perfektní bez slabých míst a nutnosti jakéhokoli dolaminování.
Po prohlédnutí stavebnice musím naznat, že je velmi precizně zpracovaná a pokud bude vše lícovat jako stojan, bude to radost dát dokupy.
První dotaz:
- ve stavebnici je na závaží k dispozici aerodynamická ploutev i obyč. záslepka. Je tam ta aerrodynamická ploutev nutná, resp. má na něco zásadního vliv? _________________ auta, lodě, F3K
Registrace: 31.1. 2007 Příspěvky: 1502 Bydliště: Brno, Nový Lískovec
Zaslal: čt květen 17, 2012 6:38 pm Předmět:
Presne tak, ja ji tam z maketovosti dal, zaslepku mi vubec nenabidli, a pekne mne tam stve. Odpor samotneho kridla bude zanedbatelny, ale co to nachyta bordela, a pak je to pekna brzda... _________________ Dimona; Artist; Tornado XX; TREX 450SE; Revo; Dark Impact; M18PRO; ETNZ; Atlantio.
Registrace: 22.8. 2010 Příspěvky: 244 Bydliště: Újezd u Brna
Zaslal: čt květen 17, 2012 7:19 pm Předmět:
Bylo tam oboje, tak jsem dal záslepku. Je to defacto střed s aerodynamické ploutve. Původně jsem ji chtěl stejně oříznout a tu záslepku právě vytvořit.
Jinak práce jde od ruky. Zalepeny průchodky na kýl na kormidlo a instalovány průchodky na lanoví k plachtám.
K té nekonečné smyčce.
Domnívám se, že problém nebyl s padáním lana z navijáku, ale při odvíjení lana v případě, kdy plachta nenapínala a následnému navinutí se mohlo udělat oko, které způsobilo zkrácení a pak se tahalo víc než zdrávo, včetně stěžně. Nekonečnou smyčkou, jak jsem dal odkaz, defacto eliminuješ jakoukoli potíž v lanoví ať jsou podmínky jakékoli. resp. si neumím při této instalaci představit situaci, kdy vznikne problém.
Jinak jsem měl jeden problémek. Po zalepení průchodky na kýl jsem zjistil, že mi nepasuje nahoře na matku špunt, do kterého se vkládá stěžeň.
Trošku jsem šroubovákem v místě špuntu udělal místo v laminátu a celou průchodku vyhnul podle potřeby a zevnitř zalil epoxy a zvenčí prolil řídkým AC. _________________ auta, lodě, F3K
S tím lankem na bubínku je to přesně tak, jak píšeš - pokud není lanko taženo plachtou a bubínek se vytáčí ( = povoluješ plachtu ), tak se lanko odvíjí "někam neznámo kam" a právě toto je situace, kdy může dojít k problémům. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Přejít na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.