Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
Zaslal: so říjen 13, 2012 4:16 pm Předmět: Přijímačová baterie pro plachetku
Ahojte.
Konečně jsem se na závěr sezóny dopracoval k plachetce - Victoria (od Thunder Tiger). Chtěl jsem se zeptat plachetkářů, jaké používáte baterie pro přijímač? Přemýšlel jsem o hotovém packu 4x1 Eneloop 2000mA. A koketuji i s variantou, že tyto packy tam strčím dva. Není to zbytečné ?
Klecím nevěřím. Je to použitelné?
Díky za názory, eM. _________________ DX6i, EasyStar, Firebird Phantom, MiniTornado - uskladněno, Bee II , lodivodský člun Pilot a "Bagr" hydroglider, AntjeII (ve výstavbě - jezdím s vanou).
Registrace: 22.10. 2007 Příspěvky: 536 Bydliště: Brno - Líšeň
Zaslal: so říjen 13, 2012 7:10 pm Předmět:
Zdar zdar, nemohu mluvit za Victorii, ale u RG65 mám 5. čl. Eneloop 2000 a serva: HS 645 MG + HS 81 . Tyto "vydrží" asi 5 hod. provozu bez problémů.
V IOM mám serva na 7,4V (HS 7950TH + HS 646 WP) a 2. čl Li Pol (3000) - takže trochu jinde, ale taky asi 5 hod. provozu.
Jeden 4. čl. by neměl mít snad chybu - že klecím nevěříš děláš dobře
V metrovce Sea Wind jsem měl pětičlánek tužkovek a celý den vydržel. Jen je třeba vyzkoušet, jestli s tím pětičlánkem nebudou mít problémy některá digitální serva - při čerstvě nabitém pětičlánku NiMh bylo napětí už tak vysoké, že serva začala zlobit - cukat se a vibrovat. Po poklesu napětí to bylo už v pohodě. Analogová serva mi to nikdy neudělala. Ale i přesto bych raději volil pětičlánek, než čtyřčlánek. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Díky Boříku.
Začínám o tom 5tičlánku uvažovat.
Budu používat analogová serva. Zkusím tam čínu a to sice TGY-1501MG.
Jsou to silný serva, ale zatím jsem je neměl. Měl by to být ekvivalent HS-765HB. Trochu mám ale strach z toho napětí. Tyto serva (Hitec i Turnigy) mají uvedeno rozmezí 4,8-6V. Pokud si pamatuji, NiMH je schopno se běžně nabít na nějakých 1,5V (sice to pak rychle klesne, ale stejně...), tak mám z toho 5tičl obavu. Řeší vůbec toto někdo, nebo to tam prostě naperete?
eM. _________________ DX6i, EasyStar, Firebird Phantom, MiniTornado - uskladněno, Bee II , lodivodský člun Pilot a "Bagr" hydroglider, AntjeII (ve výstavbě - jezdím s vanou).
Registrace: 22.10. 2007 Příspěvky: 536 Bydliště: Brno - Líšeň
Zaslal: ne říjen 14, 2012 6:30 am Předmět:
Domnívám se, že údaje u serva 4,8 a 6,0 V vychází ze jmenovitého napětí NiMh (NiCd) - tj. 1,2 V (americká norma ANSI má jmen. napětí 1,25 V). Tedy 4.čl. a 5. čl. by neměl být pro serva trabl.
to cukání se projevovalo opravdu jen při plně nabitém pětičlánku, po připojení ihned z nabíječky. Jakmile baterka ležela hodinu na stole a napětí pokleslo, už to problém nebyl. Je třeba si uvědomit, že MiMH má po nabití téměř 1.5V na článek a tak celkem až 7.5V. Po chvíli ale napětí klesne pod 7V a je klídek. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Je třeba si uvědomit, že MiMH má po nabití téměř 1.5V na článek a tak celkem až 7.5V. Po chvíli ale napětí klesne pod 7V a je klídek.
Ni-MH eneloop 2000 mAh, napětí po nabití 1.50 V ale taky skoro až 1.7 V
Napětí po nabití závisí na nabíjecím proudu a teplotě. Viz:
http://www.eneloop.info/fileadmin/EDITORS/ENELOOP/DATA_SHEETS/HR-3UTGA_data_sheet.pdf
Není nezajímavé, že typickou kapacitu 2000 mAh a minimální 1900 mAh
výrobce garantuje pro test kdy nabíjení je proudem 200 mA po 16 h
a vybíjení 400 mAh do Uend = 1.0V při teplotě 25 stupňů C.
Pokud má být spolehlivě dosažen pokles (- delta U) alespoň 10 mV
doporučuje se nabíjet v režimu FAST proudem 2000 mA s časovým
omezením 1.1 hod. Vybíjecí křivky uvádí pro I= 0.4, 2.0 a 4.0 A
s hodinovým odstupem po nabití při teplotě 25 stupňů C.
Některé nabíječky Ni-XX před ukončením provádí kondiciování proudem
cca 0.05 C po dobu 1/2 až 1 h. Za tu dobu napětí poklesne na cca 1.5 V
Krátké vložení každé tužky do testeru s vestavěným zatěžovacím
odporem dá stejný výsledek jako hodinová pauza.
Akupack bodovaný nebo pájený z článků s páskovými vývody a se
spolehlivým konektorem je určitě dobré a spolehlivé řešení.
Bohužel neumožňuje nabíjení jednotlivých článků a tím
eliminovat nestejné samovybíjecí proudy.
U řešení z jednotlivých tužek je problém ve spolehlivém držáku.
Dnes už lze koupit i eneloop 2500 mAh 99,- tužka, 109,- Kč pásk.vývody
http://www.ges.cz/cz/hledat/?search=eneloop+2500
Napětí článku při nabíjení je pro naši potřebu v podstatě nezajímavý údaj - důležité je, jaké má článek napětí těsně po ukončení nabíjení a třeba během hodiny po nabití - a tady už nad 1.5V nejde.
Dvoučlánek LiFePO4 nabíjený na 3.5V/čl. by asi byl nejlepším řešením. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Registrace: 31.1. 2007 Příspěvky: 1502 Bydliště: Brno, Nový Lískovec
Zaslal: pá listopad 02, 2012 1:51 pm Předmět:
Ma mam v metrovce peticlanek NiCd pohonnych sanyo kvuli vysokym proudovym odberum silneho rychleho digiserva na kormidle (zbylo mi tehdy z rizeni z Reva) a navijakoveho serva Hitec. Na tuto konfiguraci serv mi to doporucil uz nevim kdo
Ale jinak peticlanek pouzivam skoro na vsech prijimacich, co mam, pokud to nekrmi regl a v jednom pripade LiFe prijimacovy dvouclanek a nemel jsem problem. Jen se lisi velikost tech clanku. Ten peticlanek je levny zpusob upgradu serva na vyssi rychlost a silu (a opotrebeni). _________________ Dimona; Artist; Tornado XX; TREX 450SE; Revo; Dark Impact; M18PRO; ETNZ; Atlantio.
Díky Boříku.
Začínám o tom 5tičlánku uvažovat.
analogová serva TGY-1501MG
a ekvivalent HS-765HB
mám ale strach z toho napětí
Hitec i Turnigy mají uvedeno rozmezí 4,8-6 V
sice to pak rychle klesne, ale stejně...),
tak mám z toho 5tičl obavu.
Řeší vůbec toto někdo, nebo to tam prostě naperete?
Ještě jednou zpět k problému 4 / 5-ti článek a 2000 / 4000 mAh.
Protože jsem tahle serva neznal zkusil jsem si je najít.
http://www.servodatabase.com/servo/turnigy/tgy-1501mg http://www.servodatabase.com/servo/hitec/hs-765hb
Obě jsou analogová, podle zkušeností účastníků fóra
na napětí přes 6.0 V by neměla cukat.
S poklesem napětí se snižuje jejich rychlost a síla.
Je tedy v závislosti na kapacitě a průběhu poklesu napětí
dáno po jakou dobu jízdy budu mít k dispozici větší
a od kdy ty nižžší hodnoty a jaká bude jejich výdrž do vybití.
5-ti článek zaručuje U nad (5x1.25)=6.25 V po 3/4 doby užívání
zatím co 4 článek garantuje po dobu 3/4 užívání jen 5. 00 V.
Napětí 1.25 V pro vybití na 1/4 kapacity odečteno z grafu
http://www.eneloop.info/fileadmin/EDITORS/ENELOOP/DATA_SHEETS/HR-3UTGA_data_sheet.pdf
Proudový odběr odhanut podle účastníky fora uváděné doby výdrže.
Mimo mísu:
Na dobrém vysílači vidím stav baterek? Nebo když takový nemám
a začne to tahat slabě, s vesly / pádly si pro plachetku dojedu?
Mimo mísu:
Na dobrém vysílači vidím stav baterek? Nebo když takový nemám
a začne to tahat slabě, s vesly / pádly si pro plachetku dojedu?
To už musí být docela slušný vysílač ( s telemetrií ) abych měl informace o stavu přijímačových baterek. Myslím, že takové vysílače u plachetničkářů moc rozšířené zatím nejsou ( u velkých akrobatů jsou naopak skoro u každého ) .
Myslím si, že odběr z baterek u plachetnic je natolik malý, že není třeba až tak moc o tom uvažovat. Pětičlánek spájených tužkovek vydrží skoro od nevidím do nevidím a pokud chci jezdit i od nevidím do vidím, tak bych tam dal buď ten dvoučlánek LiFePo4 o kapacitě kolem 3500 mAh a nebo odpovídající Ni-xx s tím, že bude o trochu větší ( zbytečná ) váha, ale budu mít jistotu 500%. Mezitím daleko větší komplikace způsobí vítr, bouřka, hlad, rybáři, manželka, komáři a další primitivní živočichové. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
OK, jsem tedy přesvědčen,... dám tam 5tičl Eneloopek. Zrovna mi tu zbyl jeden 6tičl z bejvalé lodičky synátora, tak jej vykuchám... ten 5tičl, ne synka
eM. _________________ DX6i, EasyStar, Firebird Phantom, MiniTornado - uskladněno, Bee II , lodivodský člun Pilot a "Bagr" hydroglider, AntjeII (ve výstavbě - jezdím s vanou).
Registrace: 22.8. 2010 Příspěvky: 244 Bydliště: Újezd u Brna
Zaslal: so listopad 03, 2012 7:51 am Předmět:
mám externí bec za pár drobných a pak tam dáš jakékoli aku, co doma používáš a vlezou se do šachty. jinak na to nše ježdní, spíš neježdění budou ty enelopy ok. Jinak já mám třeba li-pol 2s 2200mAh, které používám do dalších 5 aplikací. _________________ auta, lodě, F3K
Mimo mísu:
Na dobrém vysílači vidím stav baterek? Nebo když takový nemám
a začne to tahat slabě, s vesly / pádly si pro plachetku dojedu?
Moje osobní zkušenost po několika letech soutěžní činnosti mezi plachetnicemi NSS říká, že výdrž přijímačových aku za vánku či uragánu člověk zjistí rychle. Pak stačí si pamatovat, že je nutné přistoupit k nabíjení např. po 3 soutěžních jízdách.
V tom má soutěžní činnost tu výhodu, že pořadatel disponuje nějakým svážecím člunem a lze jít při testování skutečně až na hranu. Ale není to nutné řešit svážecím člunem, neboť jak modelu ubývají síly, člověk postřehne snadno sám a zpravidla má ještě dost času se nějak doplácat ke břehu. Ten svážecí člun je tam dobrý kvůli zamotaným otěžím, utržené kosatce... _________________ S pozdravem
ladous
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Přejít na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.