Blog o tom, jak jsem si pořídil menšího F3A akrobata na elektrický pohon.Edit 1: vyházení aprílových nepravd Edit 2 : aktualizace stavu, obrázky Edit 3 : dokončení, měření Edit 4 : zálet a pozáletové úpravy
Půlka října 2007 – narazil jsem na www.mojehobby.cz na odkaz
na obrázek moc hezkým letadlem.... A bylo to tu - láska na první pohled. Tohle letadlo si určitě výhledově snad
možná někdy pořídím….
Konec října 2007 – dorazil cvičný hornoplošník Canary, plán
na pořízení akrobata se odsouvá.
Leden 2008 – jaro se blíží, zas vymýšlím, že bych přece jen
akrobat pořídil. Pokukuju po Yak 54 od Hyperionu, hezký test s osazením byl zveřejněn na stránkách Electroteamu.
28.1.2008 – v chaosu posledních dní (nákup antén po amputaci na
Stolové hoře, plánovaná nová vysílačka pro Vojtu…..) jsem si zas vzpomenul na
Heliose. Píšu mejla do RC-Factory, dovozci zboží od Hyperionu, jestli náhodnou
Helios nemají. David Kyjovský, spolumajitel firmy, Helios pro Hyperion
navrhoval. Doufal jsem , že odpověď bude negativní. Opak byl pravdou, ještě ten
den mi David Kyjovský potvrzuje, že je Helios už na skladě.Objednávám u Aleše Bidovského pack A123 pro Víťu a
mezi řečí se ho ptám, jestli má ceník z RC factory s cenou Heliose.
29.1.2008 – jsem nahlodán a ptám se na Electro-teamu, zda
ještě mají motory BM3520, který použili do YAK54 i do Canary (kterou jsem
z Electro-teamu pořídil). Momentálně nejsou, ale budou…. Aleš volá na RC-factory o
cenu, David Kyjovský se diví, odkud Aleš ví, že mají Heliosy skladem… Ještě ani
prodejní cenu neznají, dodávka je čerstvá. 30.1.2008 – mejl od Aleše s cenou… Mám výčitky svědomí,
ale objednávám
1.2.2008 – Aleš hlásí, že Helios je
v Olomouci. Slibuje do odpoledne spáchat pack A123 pro Víťu, na který
zatím nešáhl a tak si beru odpoledne volno, prachy a valím do Olomouce. Hodinu
tancujeme kolem krabice s modelem, je fakt moc hezký , precizní
potah…Plkáme a domlouváme motory, regl, serva – vše se odkládá až do chvíle,
kdy dorazí nové dodávky z Číny. Na
rozloučenou Aleš nabízí, že můžu zaplatit, vzít si horní víko z krabice a
zbytek mu nechat. Nabídku neakceptuju, vyrvu mu krabici z ruky a mažu
zpátky do Brna. Předávám baterky Víťovi a s obavama jedu domů, ukázat
krabici ženě. Nakonec jsme přežili oba, Helios
i já …. Objevil se první
problémek – asi nebyl dostatečně přilepený podvozek v krabici, praštil do
kýlovky a udělal v ní dolík. No, takových ran bude časem víc. Krabici
s letadlem odkládám a dokud nebude motor, regl, serva, tak na ni nešáhnu. 2.2.2008 – jedu s náčelníkem do Vídně pro vysílačku a
neprokecl jsem se , žjůva….
3.2.2008 – v opilosti na služební cestě v Praze
mne napadlo, že bych mohl napsat článeček na web o Heliosovi, formou blogu.
Kupodivu jsem myšlenku udržel i po vystřízlivění a nezavrhl jsem ji. Blog teda
bude, začal jsem ho psát o dva dny později.
25.2. 2003 – Ozval se Víťa, že by potřeboval jet se mnou za Alešem pro motory a regle do svého červeného člunu. Já sice výjezd do Olomouce pro
motor, regulátor, serva a další příslušenství plánoval, ale se spolujezdcem
jsem nepočítal. Himbajz, tož nevím, jak utajím nákup komponent pro letadlo. Nakonec jsem to Víťovi
prozradil, aby nevznikaly zbytečné dotazy. 4.3.2008 – vážení komponent stavebnice, celková váha předmětů ze stavebnice 1138 g
1. 3. 2008 – jedeme s Víťou do Olomouce, pro motory a
regly do jeho zatím pomalého rychločlnu a pro vybavení do Heliose. Aleš vydal
motor, regulátor s možností nastavování dálkovým ovládáním, vrtule, serva,
spoustu rad a obral nás o všechny prachy. Prošli jsme se výtečnou výstavou
modelů na výstavišti Flora a odpoledne si zlepšili náladu svahovým polétáním na
Výrové. Víťa sice na kamenitých cestách oškubal podvozek svého Fordíka, ale
létání je potřeba něco obětovat Na obrázku je vidět pohonná sada , programovací karta regulátoru s jednotkou dálkového ovládání - funguje na IR přenosu.
14. 3. 2008 – po dlouhé době vybaleno z krabice, začínám
pracovat na osazení křidélek a serv.
21. 3. 2008 – jedu do Nového Jičína na Velikonoce, a tak v Olomouci vyzvedávám akupacky – 6SA123 a přijímačovky.
24.3 – 28. 3. 2008 – makám po nocích, abych to dal do kupy co nejdřív,
pomalu postupuji vpřed. Problémy vznikají hlavně z vlastní demence, jediná potíž z výroby je osazení standardních serv do ocasu – i když dokumentace
zmiňuje, že letadlo je připravené na použití standardních serv, díry jsou malé,
musí se zvětšit a znova vyztužit. Na obrázcích je vidět upravené uložení serv.
1. 4. 2008 – zveřejněn blog
s mírně aprílovou verzí textu.
2. 4. 2008 – kupuji větší kolečka, 7 cm průměr, tím pádem budu létat
bez bačkor. Ale originály jsou fakt malé, zapadl bych do každé myší díry.
3. 4. 2008 - dokončena montáž pohonu. Zkusmé protočení pohonu na 4S
A123, protože na 6S ještě nemám konektory. Objevil se první větší průšvih – zdá
se mi, že mírně háže rotor oběžky. Bohužel bližší zkoumání toto podezření
potvrdilo. Druhý den kontaktuji Aleše, popisuji problém, domlouváme se , že
dojedu na výměnu motoru. Optimismus opadá po kontrole motorů na skladě – vadná
je celá série, musím počkat, až dojde nová sada motorů. Výrobce ví o vadě jiné
série, asi toho uteklo víc. Na dotaz, zda mám riskovat létání s tímto
motorem, jsem byl upozorněn na možnost zakousnutí motoru za letu. Raději počkám
na nový motor, no co už… Na obrázku snad bude vidět rozdílná mezera mezi magnety a póly motoru na levé a pravé straně .
6. 4. 2008 – kontrola těžiště po konečném umístění přijímačových
aku a prutové antény. Musím dovážit 120g do čenichu, nic moc. Začínám uvažovat
o přemístění serv z ocasu do prostoru kabiny a pohonu ocasních ploch bowdeny. Ale kvůli úzkému trupu
nejsem schopen jednoduše uchytit táhla do trupu, zatím se smiřuji s velkou
hmotností.
13. 4. 2008 – lodní akce na Balatonu. Debatuji s Jemem, těch
120g navíc se mu zdá moc. Mě taky, ale pořád nemám nápad, jak to rozumně
vyřešit.
16. 4. 2008 – motor ještě není a nebude asi ještě další dva týdny. Vzpomenul
jsem si na fotky YAK54 od Electroteamu – tam byly lankové táhla na směrovku.
Vyhodil jsem servo směrovky do prostoru kabiny, odlepil závaží, vyzkoušel
vyvážení…zdá se, že tudy cesta povede, už musím jít baterkama od motoru dozadu,
hurá. Musím prodebatovat detaily (s Jemem) a dám se do toho. Alespoň využiji
další dva týdny, než dorazí nový motor. Na obrázku je vidět stav z pokusů o vyvážení, servo směrovky pohozeno zhruba v místě konečného umístění.
Stihl jsem si jen tak pro radost pustit motor na
plný plyn s šestičlánkem, ke kterému jsem mezitím dopáchal konektory a
hlavně dodělal nabíjecí odpory na regulátor. Byl to vcelku pěkný hukot, už se těším, až se dostanu poprvé do
vzduchu ... 26.4. 2008 - dal jsem si kolečko Brno - Ústí nad Orlicí - Olomouc - Brno, abych dovezl svahový kompozit Lynx od DS model, vyzvedl motor a nakoupil vybavení do Lynxe. Motor do Heliose byl vyměněn za trošku jiný , s větším počtem otáček na volt, s tím přišla také změna vrtule - asi sklopka 14/8, trámec 47 mm, utažená na pevno. Objednal jsem i lankové ovládání směrovky od MPJet. 27.4. 2008 - zkouším první měření pohonu UniLogem - tah vychází přes tři kila, ale proud je jen 23A, což je podezřele málo, návrh motoru předpokládal víc než dvojnásobek. Domlouvám se s Michalem na kontrolním měřením Hiboxem. 29.4. 2008 - tak jsem si před měřením u Michala přečetl pořádně návod k Unilogu, nastavil správnou proudovou sondu a dostal 47A, což je blízko očekávaným hodnotám... Zkrátka RTFM platí všude :-) . 30.4. 2008 - dorazila lanka z MPJet. Při pokusu o montáž jsem zjistil, že nedokážu lanka dostat trupem tak, aby šla přímo rovně a přitom je rozumně protáhnout spletí nosníků, přepážek a výztuh :-(. 5.5. 2008 - nechci zdevastovat celý trup a tak lanka nahrazuji dvěma bowdeny Octagone se zkráceným obalem. Není to žádná velká krása, ale snad to bude fungovat. Hlavně celá operace skutečně umožnila vyhodit 120g olova z prostoru motoru a dokonce musím s pohonnýma aku kus dozadu, abych dostal těžiště do požadované polohy.
7.5 . 2008 - měření pohonu. Nakonec vyhrála sklopka 14/8, která má při stejném proudu kolem 47A tah 3,2 kg, zatímco pevná APC 15/8 E jen 3kg. Příležitostně změřím otáčky, teď nemám čím. A takhle to vypadá uvnitř kabiny bez pohonných aku, s pípákem a měřičem stavu přijímačových aku LET01. 11. 5. 2008 - neděle, krásné počasí, Letiště. Jemo, Mak, místní, moje rodina. Letadlo na ploše, testy dosahu před startem, kontrola výchylek, plný plyn, rozjezd, odlepení od plochy. Mírné stoupání a teď to začlo.... Kopanec do výškovky, letadlo přechází do vertikály, chvíli valí na plný plyn vzhůru a já ho vůbec neřídím, přestalo reagovat na vysílačku. Vzápětí motor vypíná, zapracoval fail safe a letadlo se otáčí nosem k zemi a zahajuje volný pád. Hledím na něj zoufale, pokřikuju, že neřídím a kvedlám páčkama. Najednou zareagovalo na výškovku a podařilo se ho srovnat do letu k ploše. Už reaguje i na plyn a Jemo mi vytahuje anténu, kterou jsem v předstartovním stresu zapomenul roztáhnout....Na dotaz, zda jsem v pohodě, odpovídám, že ne, že su posr... A nebylo to daleko od pravdy. Zkouším pár průletů nad letištěm na malé výchylky a nálety na přistání a jdu na zem se uklidnit. Druhý let následoval asi za hodinu, to už si troufám trochu víc a honím lopingy, souvraty, výkruty. Najednou vypne motor a jdu na nouzové přistání, které dopadlo dobře, skončil jsem sice kolečkama nahoře, ale v trávě na okraji plochy a bez poškození. Následně testujeme na zemi a příčina vypnutí je brzo nalezena - přehřátý regl, po minutě a pár vteřínách chodu na plný plyn regulátor vypiná a houká požární poplach. Další poznatek ze záletu - letadlo má pro pojíždění osu podvozku příliš vzadu a překlápí se ochotně na čumák, ledva kolečko spadne do nějaké nerovnosti na ploše. Balím Heliosa a zbytek dne létám s Canary a vyplavuju adrenalin. 14.5.2008 - testuju úpravu krytu motoru (vyřízlá díra zespod haubny, aby vzduch mohl lépe proudit kolem reglu) a upravuju podvozek. Bohužel regulátor se přehřívá stále. Je schopen se uchladit jen ve chvíli, kdy není na motoru haubna vůbec a i tak se hřeje, až to pěkné není. Konzultuju (v deset v noci) situaci s Alešem Bidovským a domlouváme se na návštěvě Olomouce. 18. 5. 2008 - neděle, po sobotě strávené stahováním dřeva v lese jsem jak přeražený, ale jedu za Alešem. Ten je sice s rodinou na chatě, ale na zavolání si vzpomíná na smluvené testování, vrací se do Olomouce a scházíme se u něj na firmě, kde připravuje nový 100A regulátor a upravuje kabeláž k Hiboxu, abychom provedli kontrolní měření odběru motoru. Pak se přesouváme na olomoucké modelářské letiště. Hibox se starým regulátorem ukazuje srovnatelné hodnoty jako Unilog. Přehazuju regl a provádím motorovou zkoušku. Po minutě chodu na plný plyn je regulátor vlažný. Dobíjím A123 a jdu do vzduchu, regulátor je přichycen uvnitř trupu na akumulátorech jen gumičkou, chlazený určitě moc není. Sedám po cca 4 minutách, regl je vlažný, víc prohřátý od akumulátorů než od regulování. Průběžně doplňujeme energii požíráním koláčků, které poslala naše babi Vojtovi, energii do akumulátorů dodává nabíječka. Dávám ještě jeden letík a protože se blíží bouřky, balím a jedu domů. S Alešem se domlouváme, že až dorazí další zásilka regulátorů, pošle mi na odzkoušení jak 60A, tak 90A Scorpion, abych je odzkoušel a zjistil, jak se budou chovat. Na tomto místě nezbývá než znova poděkovat Alešovi, který se mnou ochotně strávil kus neděle, aby pomohl vyřešit technický problém. Závěr - tímto blog o heliosu končím. Jediné, co bych vytkl stavebnici, je nemožnost vyvážit letadlo při použití standardních serv v ocase. Návod sice tvrdí, že je možné použít standardní serva, ale ta se do připravených rámečků v ocase nevejdou, musela by se použít menší. Myslím, že ani použití menších a lehčích serv by nebylo dostačující k vyvážení letadla bez dodatečného olova v čumáku, servo směrovky v prostoru kabiny je asi nutné, ověřeno to ale nemám. Výkon použité pohonné soustavy je dostatečný i pro stoupavé výkruty do nevidím, doba letu bude max. 4.5 minuty. Zatím jsem při letech nenarazil na žádnou záludnost, ani přistání nejsou nijak problematická, minimálka je dostatečně nízká na to, abych ji zvládl. Každopádně se mám dost co učit :-). A ještě něco technických údajů: Rozpětí – 1400 mm Délka – 1450 mm Celková hmotnost – odhad 2350
g, kupodivu vážení nakonec ukázalo 2300 g. Pohon – motor Scorpion 4020/12, regulátor Scorpion Commander 6S 60A, 6S A123 Vrtule – Aeronaut Carbon CAM 14/8, trámec 47 mm (alt. APC 15/8) Serva – křidélka HS225MG, výškovka Futaba S148, směrovka HS
625 MG Příjímač SMC16SCAN, přijímačovky 4čl. Panasonic 2100
|