Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
Potřeboval bych poradit s výběrem stříďáků, ne do letadla, ale do lodi. Nemá to být na hlavní pohony, ale na příčňáky do remoše. Budu jedním motorem pohánět jeden šroub, je to nějaká Modela trojlist o průměru 30 mm s neznámým stoupáním.
U každého stříďáku jsou uvedené "kV", např. 2000 – chápu to správně, že pokud budu napájet motor z tříčlánku lipol, tak na plný plyn bez zátěže bude točit zhruba 11 x 2000 = 22000 otáček? Někde jsem totiž viděl i docela matoucí údaje, tak si nejsem jistý, jestli to tak je.
Vůbec nevím, jaké otáčky by pro ten Modelácký šroub byly vhodné – netušíte někdo, kdo třeba provozujete loď s 30 mm šroubem, kolik je tak akorát? A kolik wattů by ten stříďák měl asi snést, aby se nepřetěžoval? Budu je mít rovnou 4 (= i 4 regly), takže do toho nechci moc investovat a dávat tam nějaké předimenzované mrchy (aby mi zas na tom šroubu zbyly nějaké listy ) _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
Registrace: 27.12. 2006 Příspěvky: 1672 Bydliště: Brno - Bystrc
Zaslal: čt leden 06, 2011 9:18 pm Předmět:
v podstatě je to tak, jak píšeš - volty na baterce * kv dají počet otáček nezatíženého motoru. Takže na tvrdé nabité 3čl lipolce je to i 12V * kv.
Ale co jsem si tak u lodičkářů něco četl - má smysl dávat do remoše stříďáky? V diskuzích se píše o dvou problémech - reverzace chodu a obtížná regulace, obzvláště na malých otáčkách....
Edit: Motory s kV 1900 mám s 36 mm poloponořenýma dvoulistama se stoupáním 1.6 na našem NQD, jezdilo to na 4čl Life vcelku svižně, můžu jen odhadovat, že na remorkér to bude moc
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: čt leden 06, 2011 9:23 pm Předmět:
pop napsal:
Ale co jsem si tak u lodičkářů něco četl - má smysl dávat do remoše stříďáky? V diskuzích se píše o dvou problémech - reverzace chodu a obtížná regulace, obzvláště na malých otáčkách....
Já to právě nemám na hlavní pohon, ale na příčné pohony – tam to myslím smysl má –> protože potřebuju pohánět 4 šrouby, tak je prostě levnější 4x regl a 4x stříďák (samo že z číny), než to řešit plechovkami. Teď tam mám plechovky s šíleným spínáním skrze mikrospínače a toho se chci zbavit. Navíc, ty stříďáky jsou i menší a líp se mi tam vejdou. A těch výhod je ještě víc... _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
pokud to cheš na ty tve přičnáky tak stači bohate motor o tak cca 10 000 otačkách navic to bude hlave o kroutáku a taky do tooh aby sito ureguloval přeci jen přičnák musi umnet zabrat ale i jet pomalu zvaž jetli spiš nedat nejake motory klasika ale s vetšima otačkama ? a hlavne kroutákem tak aby beželi a voda je moc nebrzdila ? _________________ ... letadla a lodičky ...
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: čt leden 06, 2011 9:28 pm Předmět:
Mak napsal:
pokud to cheš na ty tve přičnáky tak stači bohate motor o tak cca 10 000 otačkách navic to bude hlave o kroutáku a taky do tooh aby sito ureguloval přeci jen přičnák musi umnet zabrat ale i jet pomalu zvaž jetli spiš nedat nejake motory klasika ale s vetšima otačkama ? a hlavne kroutákem tak aby beželi a voda je moc nebrzdila ?
Jenže pokud budu chtít plechovky s plynulou regulací, tak za DSYSy dám celý prasátko Ne, fakt to chci střídavé, vždyť ani nepotřebuju zpětný chod, takže bude vyhovovat letecký motor i regl. A právě že na tu modelu potřebuju spíš otáčky. Asi namontuju na Lazy Bee ten šroub a dám to do dřezu a uvidím _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
No .... stříďáky provozuju v lodích už hodně dávno, kdy se teprve začaly rodit první pokusy a dost jim fandím. Jenže ve Tvém případě bych si to fakt ještě jednou rozmyslel. Pokud bys uvažoval stříďáky jako hlavní pohon, tak není co řešit, určitě by to bylo vhodné a dala by se vybrat dobrá kombinace motor-šroub-baterky. Ale právě na ten boční pohon .... Předpokládám, že máš na každé straně lodi ( boku ) dva pohony, takže celkem 4. Takže budeš potřebovat 4 reglecy, ale z toho pojedou vždy jen dva ( nepředpokládám, že by měly jet proti sobě ). Pokus bys tam dal obyčejné plechovky, tak by tedy stačily regulátory jen dva ( obousměrné ). Nemyslím, že by dva střídavé regulátory byly o moc levnější, jak jeden DSYS. Navíc přibude víc spojů ( V-kabely ). Další záludností je to, že by motory měly mít buď přední montáž ( pokud to budou oběžky ) a nebo ještě lépe klasické inrunnery. Tam je ale výběr podstatně omezenější a motory bývají dražší. Na zadní montáž raději zapomeň - vibrace bývají kolem 1/4 a 3/4 maxima otáček dost velké a i malá nevyváženost spojky dokáže motor velice snadno vytrhnout z uchycení ( doporučuju si to předem vyzkoušet ).
Ty šrouby Modela jsou na příčňák docela vhodné, protože nemají proměnné stoupání s průměrem, ale je to v podstatě jen obyčejná šroubovice, takže táhnou ( téměř ) stejně dobře dopředu jako dozadu. To ale ve Tvém případě nehraje roli, protože uvažuješ jen jeden směr.
Otáčky ve vodě budou stačit do 6000-7000, takže na suchu kolem 8000. Odpovídající příkon si netroufám odhadnou, musel bych to změřit.
Fakt si to nech ještě projít hlavou .... těch komplikací bude zřejmě víc, než by si to zasloužilo.
Jako největší slabinu vidím moc vysoké otáčky při rozjezdu ( to drtivá většina levnějších regulátorů takto umí ) a komplikace s montáží motorů ( musí být opravdu velice pečlivě a pořádně uchyceny ).
A na úplný závěr ( ale to je spíš můj problém ) je dost nepříjemné to pískání od regulace ( to bohužel platí i pro ty dost kvalitní regulátory ).
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: pá leden 07, 2011 5:23 pm Předmět:
Bořík: dík za rady, asi to ještě promyslím, hlavně kvůli těm vibracím o kterých píšeš. Já to chtěl celé provést levně a když mi stačí otáčení jedním směrem, snadno jsem si tam domyslel levný letecký pohon - tak to bylo celé myšlené.
K reglům – jo, DSYSy by mi stačily opravdu dva, ale pořád je to cenově myslím jinde: za dva DSYSy + 4x plechovky cca čtyřstovky bych dal určitě tak dva litry, možná i o něco více (podle toho, kde bych sehnal motory). Kdežto u těch stříďáků jsem počítal právě s levnými komponenty – motory tak za 6-7 USD, regly taky tak (30A, 6 USD) – to je celkem 52 dolarů, takže 1000 Kč. Je mi jasné, že regl za 6 dolarů je v porovnáni s DSYSem kvalitativně úplně jinde, ale je to JEN do příčňáku... Nehledě na to, že poměr výkon/odběr bude u (4ks) plechovek dost špatný, ale to by se asi přežilo.
Vysoké otáčky u rozběhu – myslím že nevadí, protože teď tam nemám regulaci žádnou a v pohodě se to dá ovládat. A pochybuju, že minimální otáčky stříďáku překonají výkonem současné plechovky jedoucí na plno. V Lazy Bee mám takový levný regl i stříďák a na minimální otáčky se vrtule sotva točí.
Pískání – to je sice blbý, ale současná kombinace DSYS + motor BOSCH je pěkně hlasitý trolejbus, tak je to vlastně jedno
A ty vibrace, to jsem ani netušil že může být problém. Spojky u hřídelů mám docela přesné (souosé/soustředné), ale asi může být nepřesnost v těch motorech? Nebo odkud se ty vibrace berou? Když u plechovek s tím problém nebývá..
Asi se na to teď vykašlu a koupím jen jeden stříďák s reglem na ověření, jestli to teda bude tolik vibrovat. Pokud to bude nepoužitelné, tak to šoupnu do nějakého éra a hotovo. _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
Zkoušel jsem motory ( oběžky ) od MP-Jetu ( dva typy ) se zadní montáží na takové zkušební stolici ( laminátový rám, na jednom konci laminátová přepážka na motor, na druhém konci zalepené pouzdro hřídele přes boční výztuhy do té hlavní laminátové desky ). vzdálenost mezi koncem zalepeného pouzdra hřídele a přepážkou je necelých 10 cm. Zkouším takhle všechny plechovky a nikdy nebyl žádný problém. Jakmile jsem tam dal ty oběžky ( a MP-Jet jsou kvalitní a vyvážené motory ), tak při postupném přidávání otáček ( asi tak 1/4-1/3 plynu ) se kardanová spojka ( graupner, nic moc kvalita ) rozvibrovala a při dalším přidávání otáček opět zklidnila. To stejné se stalo asi u 3/4 otáček od maxima. Ty vibrace byly takové, že motor po chvíli utrhl kus laminátové desky, kde byl přišroubován a pouzdro hřídele se vytrhlo z té základní desky i s výztuhami ( vše lepeno epoxidem a dost důkladně - dá se říct, že pevněji než v lodním trupu ). To stejné se mi stalo i se dvěma dalšími oběžkami ( AXI a čína ). Nevím čím to je ( Milan Porkristl to určitě bude schopen vysvětlit ), někde jsem o tom už i četl a dá se to docela dobře nasimulovat i v ruce s leteckou vrtulí, kdy motor vezmeme do ruky za montážní kříž a také postupně přidáváme otáčky. Ty momenty s vibracemi jsou dost patrné.
Jakmile jsem motory předělal na přední montáž a rotující hmota oběžky se dostala až za přepážku, vibrování se podstatně uklidnilo a nic se už nevytrhlo, i když zvukově tam byl pořád slyšet ten kritický moment. Pak jsem ještě dal jedno kuličkové ložisko na lodní hřídel těsně za spojku a opět se to celé zlepšilo. Takže pro příště budu dělat uchycení lodního pouzdra co nejblíž spojce, aby se možnost kmitání nevyvážené hmoty omezila na minimum a dám si pozor na tuhost všeho mezi motorem a pouzdrem hřídele.
Motory a regulátory po cca 6-7 dolarech .... t.j po cca 150,-Kč ... to si fakt nedovedu představit tu kvalitu. Neříkám, že to nefunguje, ale osobně strach a pochybnost je u mě silnější než víra v úspěch.
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: pá leden 07, 2011 9:13 pm Předmět:
V mém případě je hřídel tak krátká, že bych snad mohl použít i variantu bez spojky (šroub přímo na hřídeli motoru), každopádně díky délce pár cm by ty vibrace mohly být i se spojkou snad snesitelné.
A regly/motory v ceně pár dolarů nejsou "kvalitní" – motor je jen plechový výlisek s nalepenými magnety, hřídelí a ložiskem. Namátkou http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4321 Je to tak jednoduché, že se to dá ve funkční podobě vyrobit i skoro zadara. Myslím že kdekdo tady používá např. do EPP parkflyerů podobné low-end výrobky z číny a prostě to funguje. Samo že bych takovou sestavu ale nedal jako pohon remoše nebo do velkého (drahého) letadla
Prostě to prubnu s jedním kouskem, třeba to fungovat bude a budu mít výkonné příčňáky "za pusu". A nebo z těch komponent postavím něco jako c-stotřicítku Herkulesa _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
zkoušel jsem kdysi porovnávat účinnost takového obyčejného "skoročíňana" ( hmotnost cca 30g ) s Migem 280 s převodovkou. Se stejnou leteckou vrtulí při stejných otáčkách žral ten stříďák o něco víc, takže u těch menších motorů si nedělám iluze o nějaké slušné účinnosti. Není se také čemu divit:
nic moc magnety ( někdy i plastoferit ), drát vinutý dost ledabyle ( občas nějaký ten závit navíc nebo naopak se tam už nevešel .... ), ložiska ze šufánkový ocele s hranatými kuličkami, ... raději si těch motorů objednej víc, abys je mohl popárovat a v nejhorším to nebude Herkules, ale Dornier Do X nebo Hughes H-4.
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: pá leden 07, 2011 10:13 pm Předmět:
Ještě chvíli a ani to nebudu zkoušet!
Je jasné, že se to musí probrat a z plevele vychytat ty "zlaté čínské perly"
A náhodou ten Dornier Xby nebyl marný – i při výpadku několika číňanů by možná v pohodě letěl dál, má ten pohon celkem posichrovanej! _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
Tak to bych nechtěl ... už držím hubu, lámu tužku a klávesnici zalívám vteřiňákem.
Jen zkoušej, bude to určitě zkušenost a nemusí být zrovna negativní.
Držím palce a dej vědět, jak to dopadá.
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: pá leden 07, 2011 11:36 pm Předmět:
Bořík napsal:
Tak to bych nechtěl ... už držím hubu, lámu tužku a klávesnici zalívám vteřiňákem.
Jen zkoušej, bude to určitě zkušenost a nemusí být zrovna negativní.
Držím palce a dej vědět, jak to dopadá.
Ne v pohodě, jakékoliv varování je dobrý, ale zas i slepé uličky je občas dobrý znovu projít... A zjistit, že se nic nezměnilo _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
jak totak čtu tak z meho pohledu sem pro ondrovu variantu jde o přičnáky tedy o motor ktere jedou par vteřim nejakata vybrace jednoz za....... se da ustát na nabeh střidaku s výkonem je oneco lepši jaku plechovky a u bočaku to je třeba rychle ale i přesne
ja si myslim že jako test to nebude marne a když by náhodou tak to da do nejakeho letadla a bude mit kopu nahradních motory kolem
5 dolcku sou za pusu _________________ ... letadla a lodičky ...
..... par vteřim nejakata vybrace jednoz za....... se da ustát .....
no .... to je trochu na polemiku. Motor s hřídelí se vytrhnul během cca 2 vteřin, takže na to, že se to dá ustát, bych si nevsadil. Každopádně doporučuju to pořádné a tuhé uchycení. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Přejít na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.