Jako amatér v elektrotechnice si
netroufám nazvat následující text návodem,
nýbrž jen stručným popisem, jak jsem to udělal já. Každopádně, práce to není i pro laika nikterak složitá a výsledný efekt stojí opravdu za to.
Osvětlení na mém remorkéru
záměrně nerozdělím na venkovní a vnitřní,
ale pouze dle skutečnosti, zda svítí stále, nebo
reaguje na pohyb plynové páky vysílače.
Osvětlení reagující
na plynovou páku vysílače
Do této kategorie patří
v mém případě 4 vysoce svítivé LED
diody v následující sestavě:
- přední reflektor (plynová
páka vpřed): 1 x 5 mm bílá
- zadní reflektor (plynová
páka vzad): 1 x 5 mm, bílá
- stožár, dvě přední
světla nad sebou (plynová páka v neutrálu):
2 x 5 mm červená
K ovládaní okruhu jsem použil
MD6L - ovladač pro řízení
osvětlení modelů lodí a letadel, který vyrábí
brněnská firma Dsys. Dle návodu jsem vodiče od
jednotlivých LED diod připájel k vývodům
ovladače. Ten pak můžete vysílačkou naprogramovat do
vícero variant svícení či blikání
použitých světel. Žádné další
součástky nejsou potřeba, o napájení se
postará propojení s regulátorem, okruh je tedy
napájen z pohonné baterie modelu.
Ovladač MD6L s připojením LED diod, regulátoru a přijímače
Permanentně svítící
osvětlení
Do tohoto okruhu jsem zařadil následující
sestavu světel:
-
poziční světla: 1 x 5 mm
červená, 1 x 5 mm zelená, obě středně svítivé a s velkým úhlem vyzařování
- stožár, zadní
světlo: 1 x 5 mm žlutá, vysoce svítivá
-
horní kajuta: 1 x 5 mm
žlutá, vysoce svítivá
-
dolní kajuta: 1 x 5 mm
žlutá, vysoce svítivá
-
venkovní osvětlení
nádstavby: 6 x 3 mm bílá, vysoce svítivá
Celkem tedy 11 světel, které
jsem paralelně zapojil tak, jak ukazuje následující
nákres:
Co je k tomu zapotřebí?
Jako "základní desku" jsem použil předvrtaný
univerzální plošný spoj, na kterém si
můžete rozvrhnout budoucí zapojení a nůžkami na
plech jej upravit na požadovanou velikost. Pro vodiče jsem použil
servokabel, prodávaný v modelářských
potřebách na metráž a z trojice drátů jsem
odstranil vždy jeden nepotřebný (žlutý). Výhodou
servokabelu je barevné odlišení kladné a
záporné polarity a skutečnost, že jednotlivé dráty
drží pohromadě. Oba faktory tak přispívají k lepší
přehlednosti při zapojení či budoucích úpravách.
Důležitou součástí el. obvodu jsou
rezistory (chcete-li „odpory“), které vymezí proud,
který jednotlivé LED odebírají. Hodnoty
rezistorů je potřeba předem vypočítat dle vzorce:
Rv = (U_celkové - U_LED) : I
neboli
Odpor v Ohmech = (celkové napětí
ve Voltech - napětí LED ve Voltech) : proud LED v Ampérech
Hodnoty požadovaných LED diod si zjistěte např. v katalogu zboží na www.ges.cz. Ovšem pokud se vám nechce
počítat, použijte některý z LED kalkulátorů,
které jsou k dispozici na internetu, např. zde (není
potřeba znát hodnoty LED diod), nebo tady.
Polarita LED diody
Nejistějším způsobem k určení polarity je
nahlédnutí do katalogového listu výrobku,
ale obecně platí, že kladná polarita (anoda) je na
delším vývodu, oproti tomu záporná
polarita (katoda) bývá na kratším vývodu.
Jak vypadá zapojení v reálu
Názorněji, než vysvětlování textem mohou pomoci následující fotografie.
Pohled na el. obvod shora
Pohled na el. obvod zezdola
Napájení
Pro napájení tohoto
okruhu používám tužkový pětičlánek NiMH, zapojený
bez spínače pomocí 2 mm zlacených konektorů.
Vzhledem k nízké spotřebě LED diod se ale nemusíte
obávat zapojení přímo na pohonnou baterii,
pro tento účel si vyrobte jednoduchou rozdvojku pro
zapojení regulátoru a světel do baterie současně.
Rozdvojka
Závěrem už jen „motivační“
fotografie, jak může vaše osvětlená loď vypadat po setmění na vodní ploše.
Večerní Splaviska
Odkazy na články, které stojí za shlédnutí
http://www.mo-na-ko.net/lode-osvetleni.htm
http://www.mo-na-ko.net/lode-CsMM5.htm
http://www.mo-na-ko.net/php/portal/view.php?cisloclanku=2006120002
http://www.theledlight.com/ledcircuits.html (anglicky)