Při zimním létání na svahu se mně podařilo dorazit moje samokřídlo Tornádo XX, ji z dřívějška načaté. Dlouho létalo se zlomeným uhlíkovým nosníkem, potrhaným a poslepovaným potahem (chtělo by to komplet nový), sežvýkanými winglety (pro neznalé = směrové stabilizátory na koncích křídel) a hlavně bylo od stálých oprav potahu již notně těžké (cca 800g). A tak po posledním letu byl vytržený střed pro uchycení závaží tím posledním hřebíčkem do rakve.
Moc jsem nehledal co pořídit, protože jsem měl osobní zkušenost s "bííčky" od kolegů na svahu. Létají (ta bííčka, ne kolegové) už od slabého větru a v silném létají bez dovážení i tam, kde já bych musel naložit cihlu, aby to vůbec letělo. Mají velice dobrou pronikavost ve větru a tak nebylo co řešit. Moje "bííčko" je BeEvolution a je to asi třetí verze po Bee a Bee2. V krabici dostaneme dvě poloviny křídel s vyznačenými zářezy pro uhlíky, otvory pro serva, baterku a přijímač. Dále dva 120 cm dlouhé uhlíky (3x1 mm), dva winglety z komůrkového plastu, dva balsové elevony s již seříznutým jedním rohem, sucháče na uchycení wingletů, kompletní táhla k servům s pákami na elevony (pro neznalé = sdružená výšková a směrová kormidla podél odtokovky křídla), krytky serv a otvorů na přijímač a baterky z komůrkového plastu, tři píšťalky !!, dvě barevné široké izolepy na potah, extrémně širokou skelnou pásku, lepidlo (bylo ji zkamenělé) a stručný kreslený návod na sestrojení. V podstatě se dá říct, že člověk dodá jen elektroniku a to je vše.
Začal jsem hledáním informací na internetu. Nejvíce info a obrázků bylo na RC GROUPS, kde si člověk může také pokecat i s čínským autorem oněch "bííček". Vlastní práce jsem začal slepením obou polovin křídla. Na to jsem použil svůj oblíbený UHU Por. Lepí perfektně, slepené věci už nejdou odtrhnout. Následovalo vyztužování křídla. Dodané uhlíky jsem použil v jednom kuse (na rozdíl od originálního návodu) a vlepil z obou stran. Inspiroval jsem se fotkami z RC GROUPS. Takto vyztužené křídlo již pro běžný provoz stačí, ale já jsem chtěl stroj, který vydrží nějaký ten pád a hlavně srážku s kolegy ve vzduchu a to je potřeba vyztužit více. Na obrázcích je vidět, jak jsem křídlo vyuhlil dalšími uhlíky. Používal jsem stejný typ uhlíku jako číňani (3x1 mm). Dalším krokem bylo zabudování serv. Vypreparoval jsem stará serva Hitec HS-475HB z Tornáda, zkontroloval převody a protože byly neporušené a serva dostatečně dimenzovaná (tah 4,5kg), tak jsem je použil v novém křídle.
Protože jsou jinak uložená než v Tornádu (serva jsou zespodu a páky směřují skrz éro nahoru), tak jsem musel udělat páky nové, aby se vešly do vyhloubeného prostoru a nevyčuhovaly ven. A rovnou jsem už na páky nasadil táhla klasicky jejich zahnutím do Z. Na druhé straně vyčuhují nad prostorem elevonů a jsou zakončeny závitem. Na ty jsem přidělal šroubovací vidličky od MPJETu (ty čínské moc nevzbuzovaly důvěru) a bylo nachystáno na páky, co budou na elevonech.
Dále jsem spájel čtyři Eneloopky 2000 mAh a zabudoval do předchystaného prostoru.
Poté jsem prostor baterek a serv napevno zadělal krytkou z komůrkového plastu.
Teprve teď jsem vyztužil křídlo dodanou širokou skelkou, protože tato prochází přes místa serv a baterek a při jejich pozdějším osazování bych ji musel řezat, tím narušit její pevnostní funkci a to jsem nechtěl. Aby skelná na epp dobře držela, tak jsem předem polepovaná místa přestříkal tekutým lepidlem ve spreji (UHU Kleber 3 in 1, něco jako UHU Por, který na to jde taky použít).
Nalakoval jsem balsové elevony, obrousil a celé potáhl skelnou páskou. Pak jsem je pomocí kombatových závěsů (viz foto) připevnil ke křídlu.
Navíc jsem ještě, po dobré zkušenosti z minula, celé místo spojení podélně přelepil tenkou průhlednou izolepou. Je lehká, není vidět, ale významně zesílí spojení. Následně jsem se vrhl na elektroniku. Do komůrky jsem vecpal (dobře zabalený proti ranám a otřesům) duplexácký přijímač, zafixoval ho tam a v okolním epp se snažil vyříznout díry pro fousy antén, aby byly od sebe v úhlu co nejbližším devadesáti stupňů. Nainstaloval jsem dvojitý přepínač, který buď zapne elektroniku křídla a nebo při přepnutí ji vypne a zároveň odepne baterku od přijímače (pro jistotu oba póly) a je možné ji přes vložený přijímačový konektor nabíjet. Přepínač s kontrolní blikající LEDkou (signalizuje zapnutí) jsem umístil na kousek tenké překližky, kterou jsem vlepil do části prostoru s přijímačem a celý prostor jsem zakryl komůrkovým plastem. Nad vypínačem jsem v něm udělal otevírací okénko na pantu ze skelné pásky.
Na závěr jsem postříkal celé křídlo zase lepidlem (viz výše) a potáhl jej svým bojovým potahem, jako mělo minulé křídlo. Tento potah se mně osvědčil, protože je dobře rozlišitelný od ostatních a ve vzduchu je vůbec výrazný. Od výrobce jsem sice dostal dvě pásky na potah - bílou a žlutou, ale ty jsem nevyužil. Potahové pásky se mně (a nejen mně) osvědčily od firmy Alera - jsou za slušnou cenu a jsou tenké a lehké. Někdo ještě na závěr celý potah lehce (!) zažehluje, aby to lépe drželo. Mně to drží i tak dost, takže s žehličkou na epp radši neexperimentuji.
A abych nezapomněl - ještě jsem musel přidělat winglety na konce křídel. Jsou sotva poloviční oproti Tornádu, tak uvidíme jestli se osvědčí. Pro zpevnění jsem je oblepil skelnou, na náběžku vlepil uhlíkovou kulatinu a napevno jsem je přilepil ke křídlu. Sice na ně byly dodány suché zipy, aby se daly sundávat, ale to jsem zavrhl, protože ve vzduchu se někdy i bojuje a hledat je pak někde na stráni se mně moc nechce.
Hotové křídlo jsem zvážil a má 630g. To sice není zrovna nejméně, ale na webu jsem se dočetl, že takovou a i větší váhu má většina stavitelů, takže jsem v klidu. Těžiště mně vyšlo 205 mm od špičky, což je v normě uváděné na fórech (cca 190 až 216 mm).
Zálet se konal na Němčanech při větru 7 m/s. Byl jsem sám a tak jsem byl zvědavý, jak se mně ho povede hodit a včas přehmátnout na páčky. Po chvíli váhání jsem ho hodil
..... a ono to letělo. A letělo to samo, bez nějakých korekcí. Po počátečním nadšení jsem přece jen našel nějaké mouchy. Musel jsem lehce vytrimovat výškovku (cca o dva zoubky nahoru). Stranově to bylo dobré, jen je to (oproti starému Tornádu) díky malým wingletům trochu míň stabilní, zvláště při hodně pomalé rychlosti. Citlivé je to velice - lítal jsem na malé výchylky, na velké je to tak maximálně na ostrý kombat, na pohodové poletování ale ne. Asi bude těžiště víc vzadu. A tak jsem vyzkoušel "dive test" rozjetím z kopce pod úhlem cca 45 stupňů. Šlo to pořád směrem, kterým jsem to pustil, takže by to chtělo posunout trochu těžiště k čumáku. Jenže křídlo není normální éro, je komplet hotové a nic se v něm nedá přesouvat, takže by to znamenalo dát závaží do čumáku a to jsem nechtěl. A protože mám rád éro, které je potřeba stále řídit a křídlo má být obratné, tak jsem to nechal tak. Pokud ale chce někdo pohodový parník, tak musí něco málo přidat na čumák. Závěrem mohu říct, že mě "bííčko" mile překvapilo, i když se jeho výkony daly, vzhledem ke zkušenostem jiných, čekat. I tak jsem byl potěšen jeho obratností, pronikavostí proti větru a lítavostí v podmínkách, kdy jiná křídla už mají problém se udržet ve vzduchu (ke konci záletu už foukalo sotva 5 m/s). Těším se na další lety, obzvlátě pak s dalšími letci, aby se vyzkoušely jeho kvality i jako kombatového stroje. Foto v galerii
|