Hlavní menu
· Úvodní strana
· O klubu
· Členové klubu
· Hangár
· Svahy
· Lodě
· Auta
· Dílna
· Elektronika
· Fórum
· Fotogalerie
· Videogalerie
· Počasí v Brně
· Downloads
· Odkazy
· Seznam témat
· Archív článků
· Top 10
· Můj účet
Přihlášení (registrace)
Přezdívka

Heslo

Bezpečnostní kód:
Bezpečnostní kód
Do tohoto pole vložte bezpečnostní kód:

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
TopList
RSS/XML
· RSS 0.91
· RSS 2.0
· Atom
Partnerské stránky
MoNaKo - Modelařina Na Koleně

Tug Towing CZ

MK ALKA Žatčany
Forums

RC Fógli
Fórum nejen pro členy klubu
 
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace 
 Osobní nastaveníOsobní nastavení   Přihlásit se pro kontrolu soukromých zprávPřihlásit se pro kontrolu soukromých zpráv   PřihlášeníPřihlášení 

VLIES - Potahování
Přejít na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra RC Fógli -> Dílna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
NIXON
Mazák
Mazák


Registrace: 1.11. 2007
Příspěvky: 75
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne srpen 07, 2011 3:31 pm    Předmět: VLIES - Potahování Citovat

Ahoj Kolegové, Mám těsně před dokončením trupu spitfire Mk. IXC je tvořen žebry z balsy a kompletně oplaňkován. V plánu podle kterého stavím mám trup potáhnout VLIESEM, já vždy letku potahoval Oracoverem a s papírem nebo co to vlastně ten VLIES je nemám vůbec zkušenosti, jak začít? Jaký je postup? Jak a čím lakovat? Na co si dát pozor?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Bořík
Mazák
Mazák


Registrace: 20.10. 2010
Příspěvky: 1328
Bydliště: Brno-Maloměřice

PříspěvekZaslal: ne srpen 07, 2011 6:13 pm    Předmět: Citovat

Vlies je netkaná a hodně pevná textílie, podobná dříve rozšířené Mikelantě. Je to vlastně takový přechod mezi klasickým papírem a nažehlovací fólií. Bezva materiál hlavně na "průhledné" konstrukce strojů z 1.WW, kdy výsledný povrch vypadá jako plátno a přitom je voděodolný jako fólie.
Pracuje se s tím podobně, jako s papírem - přilakovává se na kostru lepicím lakem ( pouze na dřevo-žebra, ne v celé ploše ) a následně se vypne žehličkou nebo horkovzdušnou pistolí a pak se teprve přelakuje celá plocha. Je třeba si dát pozor hlavně na dvě věci: jednak orientaci vláken ( podobně jako u papíru rovnoběžně s delší stranou ( rozpětím ) a především na povrch: musí se dát chlupatou stranou dovnitř konstrukce a hladkou navrch. Pokud se to obrátí, tak je skoro nemožné ( jen za cenu silné vrstvy laku a jemného přebrušování ) se zbavit "chlupatého" povrchu. Je třeba také dát pozor na to přebrušování i při správném položení vliesu, protože hrozí narušení té hladké vrstvy a pak opět náprava pořádnou vrstvou laku.
Vřele doporučuju si udělat kousek "zkušebního" křídla a trupu a vyzkoušet si přilakování a správnou teplotu na vypínání.
_________________
Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
NIXON
Mazák
Mazák


Registrace: 1.11. 2007
Příspěvky: 75
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne srpen 07, 2011 6:40 pm    Předmět: Citovat

Bořík napsal:
Vlies je netkaná a hodně pevná textílie, podobná dříve rozšířené Mikelantě. Je to vlastně takový přechod mezi klasickým papírem a nažehlovací fólií. Bezva materiál hlavně na "průhledné" konstrukce strojů z 1.WW, kdy výsledný povrch vypadá jako plátno a přitom je voděodolný jako fólie.
Pracuje se s tím podobně, jako s papírem - přilakovává se na kostru lepicím lakem ( pouze na dřevo-žebra, ne v celé ploše ) a následně se vypne žehličkou nebo horkovzdušnou pistolí a pak se teprve přelakuje celá plocha. Je třeba si dát pozor hlavně na dvě věci: jednak orientaci vláken ( podobně jako u papíru rovnoběžně s delší stranou ( rozpětím ) a především na povrch: musí se dát chlupatou stranou dovnitř konstrukce a hladkou navrch. Pokud se to obrátí, tak je skoro nemožné ( jen za cenu silné vrstvy laku a jemného přebrušování ) se zbavit "chlupatého" povrchu. Je třeba také dát pozor na to přebrušování i při správném položení vliesu, protože hrozí narušení té hladké vrstvy a pak opět náprava pořádnou vrstvou laku.
Vřele doporučuju si udělat kousek "zkušebního" křídla a trupu a vyzkoušet si přilakování a správnou teplotu na vypínání.


Dík za odpověď, všude se píše, že se má vlies přychytit k rámu a pak nahřát, jenže můj trup není z rámu, je to prostě celodřevěnný trup, žebra potažené páskama balsy, jak v tomto případě postupovat? Přiložit na trup vlies a celý jej prolakovat aby se na trup přichytil? A pak nanést napínací lak?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Peťan
Člen RC Fógli


Registrace: 1.10. 2008
Příspěvky: 675
Bydliště: Němčany

PříspěvekZaslal: ne srpen 07, 2011 9:00 pm    Předmět: Citovat

A co zkusit normální potahovej papír? Já sem s vliesem dělal a jako začátečník sem musel celej potah strhat a udělat znovu ale radši papírem. Dělá se s ním líp, na potah toho oplaňkovanýho trupu bude ideální. Přiložit a prolakovat komplet celej a bacha na bubliny ty se blbě vytláčijou (vlastní zkušenost). Jo a bacha na promáčkliny v tom vliesu, jak to promáčkneš už to nevrátíš. To co sem napsal neber nějak špatně, prostě sem napsal svoje zkušenosti s tímto materiálem.
_________________
Av-36 Bojar;Tucano T1; Tornádo XX,
Alpha 1500, Elipsoid Evolution, P 47 Thunderbolt
Mini remoš, PT 109 v dlouholeté dostavbě
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu
Bořík
Mazák
Mazák


Registrace: 20.10. 2010
Příspěvky: 1328
Bydliště: Brno-Maloměřice

PříspěvekZaslal: ne srpen 07, 2011 10:07 pm    Předmět: Citovat

Asi bych po zkušenostech s Vliesem postupoval tak, jak píše Peťan. Taky jsem potahoval celobalsovou plochu a také jsem vlies přilakoval po celém povrchu ... a to bylo špatně, nikdy se to nepodařilo už vypnout a potah byl mírně zvlněný a nedalo se s tím nic dělat, jedině strhnout a udělat to znovu - po tom přelakování je následné vypínání teplem neproveditelné. Musel jsem nový potah nalepit jen bodově, pak to teplem vypnout a teprve potom to celé přelakovat. Pak už to bylo OK, ale přesto si myslím, že potah klasickým tlustým Modelspanem je méně pracný, balsový potah to zpevní dostatečně a hlavně nejsou vůbec žádné problémy s dobrušováním. Snad jedině ta pevnost bude s Vliesem lepší, ale otázka je, jestli je to nutné.
_________________
Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
NIXON
Mazák
Mazák


Registrace: 1.11. 2007
Příspěvky: 75
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne srpen 07, 2011 10:20 pm    Předmět: Citovat

Tak jsem znovu studoval návod ke stavbě a píšou: POTAH KŘÍDLA i konstrukčních ocasních ploch je z Vliesu, na kostru jej nalepíme lepícím nitrolakem a vypneme suchým teplem... TRUP polepíme tenkým modelspanem...

Takže Vezmu modelspan nastříhám na potřebné kusy, přiložím na trup a nalakuju jej jo? Ten Vlies jen na křídlo...[/b]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
NIXON
Mazák
Mazák


Registrace: 1.11. 2007
Příspěvky: 75
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne srpen 07, 2011 10:26 pm    Předmět: Citovat

Jo a je velký rozdíl mezi Modelspanem a Japanem? Moje nejbližší modelářství nabízí jakýsi Japan, prý potahový materiál, co vy na to?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Peťan
Člen RC Fógli


Registrace: 1.10. 2008
Příspěvky: 675
Bydliště: Němčany

PříspěvekZaslal: po srpen 08, 2011 9:12 am    Předmět: Citovat

Rozdíl je akorát v tom že u Japanu musíš dávat pozor na vlákna papíru. U modelspanu je to v podstatě jedno jak ho nalepíš ale Japan má vlákna ale už si nejsem jistej jak se dávají asi s delší stranou, dělal sem s ním kdysi dávno ale Bořík by to mohl vědět.
_________________
Av-36 Bojar;Tucano T1; Tornádo XX,
Alpha 1500, Elipsoid Evolution, P 47 Thunderbolt
Mini remoš, PT 109 v dlouholeté dostavbě
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu
Bořík
Mazák
Mazák


Registrace: 20.10. 2010
Příspěvky: 1328
Bydliště: Brno-Maloměřice

PříspěvekZaslal: po srpen 08, 2011 9:18 am    Předmět: Citovat

Co si pamatuju z dob, kdy jsem stavěl minimakety, tak se potahovalo jak Modelspanem, tak i Japanem. Nedokážu říct, jaký je v tom rozdíl ( kromě gramáže, kdy Modelspan existoval jako tenký, střední a tlustý - tuším, že Japan byl lesklejší, ale fakt to nevím přesně ). Potahovalo se o oběma druhy dobře. Mikelanta byla až na hodně vedlejší koleji, nicméně na něco ( obalení pevnostních spojů ) byla vyhovující.
Možná by se dalo dozvědět víc na fóru minimaket a oříšků. http://www.minimakety.cz/
_________________
Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kato
Člen RC Fógli


Registrace: 6.12. 2006
Příspěvky: 1034
Bydliště: Brno - Lesná

PříspěvekZaslal: po srpen 08, 2011 10:03 am    Předmět: Citovat

Možná by stálo zato, zeptat se kluků z MK ALKA
http://www.mkalka.cz/index.php
Staví tam "historiky" a používají k tomu potahový materiál všeho druhu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Zobrazit uživatelovy WWW stránky
NIXON
Mazák
Mazák


Registrace: 1.11. 2007
Příspěvky: 75
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: po srpen 08, 2011 10:16 am    Předmět: Citovat

Dík za info chlapi, nějak to zkusim zbastlit...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ZdeněkMKALKA
Mazák
Mazák


Registrace: 10.5. 2007
Příspěvky: 853
Bydliště: Žatčany

PříspěvekZaslal: čt srpen 11, 2011 8:27 am    Předmět: Citovat

Kato napsal:
Možná by stálo zato, zeptat se kluků z MK ALKA...

NIXONe, potahování Vliesem popisuji tady ve vlákně Vlastní stavba/Historik:
http://www.rcfogli.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=954&postdays=0&postorder=asc&start=30
_________________
kanál 65
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu
NIXON
Mazák
Mazák


Registrace: 1.11. 2007
Příspěvky: 75
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt srpen 11, 2011 11:01 am    Předmět: Citovat

Díky Zdeňku za příspěvěk... Opět mám nějakou představu a plno otázek... Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
NIXON
Mazák
Mazák


Registrace: 1.11. 2007
Příspěvky: 75
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne říjen 16, 2011 5:26 pm    Předmět: Citovat

Tak jsem tady zase... Potah Vliesem paráda, pracuje se s ním skvěle, za použití balsalocu jde ,práce jak po másle. Kromě toho potřebuju potáhnout obyčejným potahovým papírem (asi Japan) trup který je plaňkován.. Začal jsem potahovat papírem tak, že jsem jej přiložil na trup a prolakovával lepícím lakem... Na rovných plochách to šlo ale potahování ploch které jsou zahnuté je horší, papír se zvlnil a udělal hnusnou vrásku, jak se tomuto vyvarovat? Nastřihnout papír? Nebo něco dělám blbě? Jak na to?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Bořík
Mazák
Mazák


Registrace: 20.10. 2010
Příspěvky: 1328
Bydliště: Brno-Maloměřice

PříspěvekZaslal: ne říjen 16, 2011 5:34 pm    Předmět: Citovat

Stříhat, stříhat, stříhat. Vůbec nic se nestane. Když budou dva papíry přes sebe, velice snadno se ta hrana přebrousí a přelakuje. Jen je třeba dávat pozor na to, aby se pokud možno nestříhalo tam, kde pod papírem není tuhý potah.
_________________
Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Návrat nahoru
Zobrazit informace o uživateli Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra RC Fógli -> Dílna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Přejít na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejít na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Copyright © 2006-2022 MK RC Fógli Brno z.s.


Powered by Copyright © UNITED-NUKE. All Rights Reserved.
Čas potřebný ke zpracování stránky: 0.08 sekund