Po dlouhé modelářské
odmlce jsem naznal, že je třeba udělat také něco pro radost ducha.
Zamlada, což už je bohužel trochu dlouho, jsem dělal věci co lítají i
plavou.
Jako rozcvičku jsem zvolil kluzák - rychlík - od p. Koloucha. Dá se říct, že je to snadná stavba, 
stačí překližka na žebra a balza na obšívku. S trupem to nebylo tak těžké, ale trable nastaly s hřídelí Compact od MPJET, které se projevily až při zajíždění loďky. Po nějakých šesti jízdách byla vůle na zadním ložisku (poměřeno úhlem výchylky hřídele) v ložisku, dost děsivá. Říkal jsem si, že asi šroub od Graupnera bude házet a že tím se ložisko vymlátilo, ale šroub po nasazení na zkušební trn (4mm stříbřitá ocel se závitem M4) nasazený do soustruhu kupodivu neházel a po jeho osazení na původní hřídel házel dost fest.
No bourat ven z trupu celou hřídel se mně nechtělo a podařilo se mně odvrtat původní kompozitová ložiska docela bez úhony. Takže zbývalo už jen pár drobností - z bronzi vytočit a vystružit nová ložiska o délce 10 mm a nalisovat je do původní trubky hřídele. Zadní ložisko je vyrobené s osazením,

které přesahuje za trubku hřídele, aby měl teflonový kroužek přesnější dosedací plochu. To se obešlo kupodivu bez pohromy. Teď udělat novou hřídel s nábojem pro šroub. Jako pevnější materiál na hřídel (ale s nutností údržby - případná rez) jsem použil nástrojovou ocel (stříbnici 19421) o průměru 3 mm (je vlastně broušená na 2,99 mm). Unašeč šroubu je vyrobený z mosazi s vnitřní vystruženou dírou a nalisovaný s přesahem 0,01 mm na hřídel a následně zajištěný ze zadní strany kapkou cínu. Takto upravená hřídel, lehce srovnaná, chodí docela bez odporu v bronzových ložiskách a hlavně (a to jsem měl štěstí, byla trubka pro uložení ložisek rovná, jinak bych musel dělat novou). Pak už jen stačilo zaběhnout hřídel a ložiska při nízkých otáčkách (stabilizovaný zdroj s regulací) a s trochou síry smíchané s olejem.
Případnou další nevyváženost jsem hledal v pevné duralové spojce s ocelovými červíky pouze na jedné straně. Nová spojka

je mosazná a vždy jsou dva červíky proti sobě - tím se zamezí jejímu rozkmitání.
Přestože je v lodi umístěná 600 plechovka, jezdí s takto upravenou hřídelí podstatně lépe než s původním Compactem. Následně se mně podařilo sehnat broušenou 3 mm nerez a výsledná hřídel se chová stejně jako ta ze stříbřité oceli a nemusí se udržovat, ale myslím si, že její životnost bude menší. No to ale ukáže teprve čas.
Nutno přiznat, že největší vibrace teď způsobuje nevyvážená kotva motoru. Možná by to chtělo 600 BB turbo s vyváženou kotvou, ale ještě na ni nedošlo.
Ještě drobná poznámka k regulátoru. Regulátor Marine Himark 50 A vpřed a 25 A vzad je trochu těžší, ale zato vodotěsný a dobře se chladí. Jen si nesmíte případně zapomenout přepnout revers serva na vysílačce, protože se pak divíte, že dozadu má snahu jezdit rychleji než dopředu. Já se tedy chvíli divil.
Akumulátory Giga Power 2000 Sanyo dají pro rekreační ježdění docela dost proudu i když na plnej kalup je to vycucne tak za 8 minut.
Je docela možné, že jsem objevil dávno objevené, ale snad to někomu ulehčí při stejných potížích.
Ještě mám v plánu udělat druhou loď s hřídelí s nerezovými kuličkovými radiálními a axiálními ložisky,
ale to až za dlouhých zimních večerů.