Napsal a nafotil Luboš, publikoval Pop.
Již v létě jsem zatoužil po malém omotorovaném éru, ne se spalovacím motorem, ale osazený střídavým elektromotorem.Po hledání vhodného a hlavně hodného modelu nakonec v mém výběru zvítězil jihlavský modelářský obchod Kostka MODELCENTRUM a vybraný model jménem BONNIE 20.Stavebnice modelu
je v takovém stupni předpracování, že k dokončení stačí dvě odpoledne a
model je hotový.Pokud postupujeme podle návodu, ve kterém jsou jednotlivé úkony
popsány a doplněny fotografiemi, dá se model sestavit bez problému. Já
jsem nespěchal a tak to trvalo déle.
Model má ovládanou směrovku,která je spřažená
s otočnou přední podvozkovou nohou, výškové kormidlo, křidélka a motor. Jako obvykle byla povrchová úprava doplněna o samolepky sponzorů. Pro zlepšení viditelnosti při nočních letech jsou na koncích křídel a kýlovce osazeny vysoce svítivé diody.
K pohonu
jsem použil motor MEGA 22/20/3E +vrtule
sklopná Graupner 10-6 ,regullátor JETI 40A a jelikož pro pohon ostatních modelů
používám baterie LiFe A123 4S, tak bylo jasné, co tam nacpu.
Protože
nejsem
erudovanej elektrikář, požádal jsem kolegu Ondru, zda bysme
neproměřili, kolik pohon bere. Uvedenou sestavu motor + vrtule +
regulátor jsem
provozoval v minulosti bez problémů na 8čl.NiMh
2100mA. No a včera , 21.10.08 v odpoledních hodinách, jsme se
domluvili na jednom letišti, že provedem to MERANIE. Byl jsem tam dřív a
BONNIE složil a čekal až Ondra dorazí.
Ale znáte to , zvědavost moje, JAK to
poletí, CO to udělá a tak jsem si řekl že to odstartuji .Start ze země jsem
zavrhl, dal plný plyn a hodil. Šlo to nahoru jak hotliner, po vytrimování
výškovky a na 1/4 plynu pohodička, prvni
přistání taky v pohodě.
Pak přijel hlavní měřič a když jsme poměřili odběr na zemi, tak jsem
vypoulil oči a Ondra se smál - prý jestli
se mi nekouřilo za érem, na plný kotel
tam valilo 50 A :-). Na
1/4 plynu je odběr kolem 25 A, což stačí na svižnější
polétání a doba motorového letu je zatím
odzkoušená na 8 minut.
Jako každé éro i toto se MUSÍ trošku řídit, ale není záludné, prostě hornoploch.
Tak snad je to vše, co jsem chtěl sdělit pilotům.
Na závěr něco technických údajů:
- rozpětí 1400 mm
- hmotnost 1,6 kg
- motor MEGA 22/20/3 E
- regulátor JETI 40A
- aku 4s A 123