Modelářský klub RC Fógli Brno z.s.

''Psí bojovník''
Publikováno: Neděle, 12.02. 2017 - 23:07:52
Téma: Hangár - vše co létá


Něco málo o mém novém (loňském) modelu od Multiplexu - DogFighter.



On zas tak moc nový není, protože u mě ležel cca dva roky na skříni. Koupil jsem si ho jako takovou náhražku nějakého hotlinera. Rychlý měl být dost a na rozdíl od hotlinera se dal pořídit za pár korun.

Při loňském průzkumu zaprášených modelářských zákoutí jsem na něj narazil, oprášil ho a pustil se do něj. Pořídil jsem si verzi bez výbavy (motor, regl, serva). Kromě zmíněné elektroniky tam ale jinak bylo všechno potřebné. Jediná změna, kterou jsem na doporučení udělal, že jsem si k němu pořídil sklopku. Lety původního éra bez ní prý byly strašné kvůli soustavnému ničení vrtulí při přistání (na břicho). Lidé tam dávali sklopky vlastní výroby tak často, až výrobce začal vyrábět origo sklopku přímo na něj, ale jako zvláštní doplněk. Tady je video od RIMra, kde ukazuje co je všechno v krabici po rozbalení, ale s tím rozdílem, že on měl model s plnou výbavou.

V krabici byl podrobný návod, podle kterého by to postavil i nemodelář, takže jsem do něj nakouknul asi tak dvakrát :-) Oni Multiplexáci mají ty modely tak vymazlené, že není potřeba nad ničím moc přemýšlet, všechno do sebe bez úprav perfektně pasuje.
Přistupoval jsem k jeho vystrojení tak, že ho stejně nejspíš hned rozmlátím, tak ať mě to moc nestojí (práce i peněz). Osadil jsem ho čínskou výbavou:

motor RAY G2 C3542-1250 (1250 ot.na V, 600W, 3-4s, 50A)
sklopka Multiplex s listy Aeronaut 10x6" (tohle jediné není čína ;-) )
regl Turnigy 60A (sice je zbytečně naddimenzovaný, ale čínským výkonům moc nevěřím)
baterie 3s Li-Pol Turnigy 2200 mAh 30C
serva GO-13MG (kovové převody, kul.ložisko, tah 2,2 kg, rychlost 0,12 sec)
přijímač Orange RX FASST 8k

Pár technických údajů:

rozpětí 882 mm
délka trupu 812 mm
plocha křídel 19 dm2
plošné zatížení 34 g/cm2
váha celého éra i s baterií 860g

Jako povrchovka se používá leccos - od samolepek, které jsou ve stavebnici až po různé nástřiky. Já jsem se, vzhledem ke svému již vetchému zraku, snažil udělat éro co nejvíc viditelné a tak jsem zespodu dal modré pruhy a nahoře měl být oranžový nástřik. Když jsem zjistil, že mně sprej nevyjde, tak jsem nahoře udělal alespoň takový oranžový "výřez".

Dlouho jsem čekal na zálet, kdy jsem buď nemohl (letní dovolené apod.) a nebo moc foukalo. On mu sice vítr nemá moc vadit, ale přece jen na zálet by měl být klid. Nakonec jsem se dočkal někdy koncem letecké sezóny na našem letišti. Sám jsem si ho, pln obav, hodil a čekal nějaké prvoletové problémy. K žádným však nedošlo, protože model vyrazil okamžitě (a rovně) pod slušným úhlem k obloze. Éro lítá bez problémů, jako po kolejích. Malinko jsem dotrimoval křidýlka a vOPku a bylo to. Zvládá přemety, výkruty, let na zádech, kolmo stoupá téměř bez ztráty rychlosti a hlavně lítá slušně rychle, ale ještě pro mě zvládnutelně. Je trochu těžší, taková létající cihlička, ale kupodivu i dobře plachtí a při vypnutém motoru klouže dost daleko a nepadá hned k zemi, takže se dá přistávat bez motoru. Při pozdějších letech už začalo i foukat, cca 3-4 m/s, a bohužel kolmo na přistávací dráhu, ale jemu to vůbec nevadilo. Při rychlosti jakou létá a s celkem malým bočním profilem, si větru ani nevšiml. Jen při přistání jsem si musel dát víc pozor (při tom bočním větru), protože nemá směrovku pro případné korekce.

Vlastní videa nemám, ale dám tady odkaz na RIMrovy, kde mu to lítá cca stejně rychle (ale víc "divočejc") jak mně.

Kolega Pilot, když ho viděl, tak se vyjádřil "že jak to nemá pilota v kabince, tak to není éro". Tak abych mu udělal radost, tak jsem tam pilota nalepil - fotku jeho ! ;-)

A tady ve FOTOGALERII jsou nějaké fotky.

Liberk







Tento článek si můžete přečíst na webu Modelářský klub RC Fógli Brno z.s.
http://www.rcfogli.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.rcfogli.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=162