Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: ne červen 18, 2017 8:15 pm Předmět: usmažený motor 480 Race
Na poslední soutěži TT se mi podařilo spálit motor Mig 480 Race. Než tam tupě dám nový kousek, tak bych ho rád rozebral a zjistil, co se vlastně stalo. Jenže jak se leze dovnitř? Mám to rozřezat? Moc rozebiratelně nevypadá...
Taky přemýšlím proč se to vlastně stalo – mám tyto motory dva s compact hřídelema v malém remorkéru a šrouby jsou taky malé, cca 40 mm. Ježděno na tříčlánek, ale se silně staženým výkonem (dopředu cca 40%, dozadu myslím 50%). Tříčlánek mám protože u dvoučlánku mi protestoval přijímač, že má nízké napětí (krmeno BECem v DSYSu), což je zvláštní ale opravdu to dělalo – možný důvod je stáří 2s lipolek, které jsem tam zkoušel.
Má vůbec smysl ty plechovky aktivně chladit, když se v podstatě chladí jen plášť motoru? Pomůže mi dvoučlánek, když mám u tříčlánku stažený výkon na max 50%? _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
Registrace: 6.12. 2006 Příspěvky: 1034 Bydliště: Brno - Lesná
Zaslal: ne červen 18, 2017 8:33 pm Předmět:
A nemůže být jednou z možných příčin prostě jen to,
že jsi ty motory čas od času chladil vodou i když jsi s tím v projektu remorkéru původně nepočítal?
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: ne červen 18, 2017 10:42 pm Předmět:
No samozrejme muze, ale taky to mohlo byt prave naopak pro chlazení prospěšné... Loziskum se to urcite nelíbí, ale chladi to ne? _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
Registrace: 6.12. 2006 Příspěvky: 1034 Bydliště: Brno - Lesná
Zaslal: ne červen 18, 2017 11:04 pm Předmět:
Co si tak matně vzpomínám, tak jsi měl už nějaký problém s motory na otevírání vody v Popůvkách. Tehdy nejely vůbec a rozcházel-s to tam wédéčkem.
Já bych to považoval za varování, potažmo za vodítko k současnému stavu věcí.
WD-čko do motoru je horší jak písek - pokud se dostane mastně WD na kolektor, tak se tam připeče a vytvoří vrstvu, která není moc vodivá. Výsledkem je podstatně vyšší přechodový odpor a tím se motor mnohem víc zahřívá. Navíc v tak malé lodi vzduch neproudí a motor se skoro vůbec nechladí. No a jak roste teplota, tak se blíží hrobeček. Co jsem si tu 480 motor 12V měřil, tak s vrtulí graupner pětilistá 40 mm bral na 6V 6.5A a to bylo tak na hranici použitelnosti, s nutností ho chladit. Pokud tam máš vrtuli Robbe 40 mm ( nebo vlastní s tak brutálním stoupáním ), tak se není co divit, že to motor nemá rád - i když tam máš tříčlánek na 50%, tak je to pořád víc, jak 6V na 100%
Druhá věc je, proč přijímači nestačí přes 5V z BECu .... není problém ty reglecy upravit na vyšší napětí BECu, jen je potřeba to výrobci předem oznámit. Ale přijímač by měl být spolehlivý i na těch 5V. Souvisí s tím ale i tvrdost baterek - pokud jsou měkké a oba motory zaberou, může tato proudová špička vyvolat natolik velký pokles napětí, že to může regulátor vyhodnotit jako vybitou baterku a nebo ten pokles napětí může způsobit výpadek toho přijímače. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: po červen 19, 2017 8:40 am Předmět:
Bořík: díky za info, to mohl být tedy opravdu problém, díval jsem se skrze "škvíru" na ten komutátor a vypadá trochu nezdravě. Asi to násilím otevřu a prohlédnu.
Když to shrnu, tak v podstatě je problém asi těch 12V, které používám protože nemám k dispozici žádný dostatečně "tvrdý" dvoučlánek. Předpokládám že přijímač hitec aurora by měl na "zdravý" 2s normálně fungovat, takže asi koupím novou baterku a motory budou žít snad trochu déle
Ona ta soutěž byla tentokrát fakt docela extrémní a na jednu jízdu jsem vypráskal přes 600 mA z tříčlánku. _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: po červen 19, 2017 10:43 am Předmět:
Tak jsem to otevřel a byl to komutátor. Doslova "byl". _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
Pokud jsi na jednu jízdu spotřeboval 600 mAh, tak odběr obou motorů je velice nízký a i docela měkká baterka by s tím neměla mít problémy.
Teď se u Megy ojevil nový stejnosměrný pomaloběžný motor, velikostí stejný jako 480. Pracovně nazvaný zatím 480 4Li.
Snese až 30V a na takový 40 mm šroub je ideální ( na 15V žere se šroubem Robbe 40 mm jen 700 mA ). Je celkově slabší, než ten 480 3Li, ale vzhledem k tomu, že máš tak malý odběr, byl by určitě vhodný. Pří použití externího BECu by se dal napájet čtyřčlánkem Sony VTC 5A a byla by i rezerva. Díky velkému rozsahu napětí by byla i regulace o dost kvalitnější. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: po červen 19, 2017 9:47 pm Předmět:
Boříku v tom odběru na jízdu se můžu trochu plést (podělil jsem vyčerpané mA počtem jízd, ale tím počtem si nejsem právě úplně jistý ), ale to je asi koneckonců jedno.
Vzhledem ke stavu jednoho motoru jde předpokládat i možné opotřebení i toho druhého, takže uvažuju o nahrazení obou motorů novými. Takže ten nový motor (480 4Li) zvážím, musím to ale celé promyslet. Buď ponechám stávající typ motorů (480 Race) a přejdu na dvoučlánek, nebo zkusím ty nové (480 Li) ale to bych raději zůstal u tříčlánku (mám baterku 3S v dobrém stavu a nic jiného na 4S neprovozuju) – to by fungovat v pohodě mělo ne?
Předpokládám že i při napájení jen 3S bude mít ten 480 4Li dostatečný výkon, když teď tu stávající konfiguraci provozuju jen na sotva 50% výkonu...? _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
při 15V odběr 0.7A ... to je příkon 10.5W ... při účinnosti 60% výkon 6.3 W ... to je docela málo. Chtělo by to vyzkoušet tahoměrem, jaký je rozdíl mezi oběma motory. Ten tříčlánek je cca 11V, takže ještě o něco méně, ale na druhou stranu výkon poroste díky podstatně většímu stoupání těch tvých šroubů. Tzn. že výkon by měl být zhruba stejný, jako ta 480/3Li s 50% omezením. Ten čtyřčlánek beru jako rezervu výkonu - s tím, že by se musely dát upravit regulátory na vyšší napětí ( to není problém, je to jen SW záležitost ), ale musel by se použít už externí BEC, protože ty v regulátoru by už měly hodně malý výkon a velkou tepelnou ztrátu. Ale jak říká klasik: nic není nemožné, všechno jde, jen ne zastrčit deštník do řiti a otevřít. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: po červen 19, 2017 10:56 pm Předmět:
6,3 W reálně na hřídeli? Subjektivně se mi to teda zdá nějak máálo? Se současným pohonem v pohodě tahám velkého Polymorfa... Ale jsou to z mé strany jen dojmy, nic změřené nemám, ani tah na laně.
Úprava reglů na vyšší napětí je sice fajn, ale moc se mi do toho nechce. Pokud regl "odejde" během soutěže, tak jej pak snadno nenahradím jiným. A ten externí BEC, to je prostě komplikace. V tak malé lodi chci spíš maximálně jednoduchou instalaci. Možná zůstanu u těch stávajících motorů. _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
6.3W je hodnota, která v podstatě nic neřekne. Když bys viděl, jaký tah to byl, tak bys byl v reálnějším obraze. Prostě to chce remoš a tahoměr a porovnat tyto dvě hodnoty a hned by bylo jasno.
A nebo použít ten dvojčlánek - to by bylo asi nejschůdnější řešení. Ale i tak bude trochu problém s chlazením - bylo by fajn to chladit aspoň malým ventilátorkem, který by foukal vzduch přes hliníkový chladič, který by byl zespodu namočený ve vaničce s tekutým dusíkem. A nebo použit malé dávkovací čerpadlo, které by ten dusík kapalo ve 13 s intervalech na hliníkový chladič přímo na motoru. Takových jednoduchých a primitivních řešení chlazení se dá vymyslet hodně. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Usmažený Motor MIG 480 RACE 7,2V . U DC motorů hlavně hřejí
(= jsou problémy) s komutátory. To WD (pokud to není dotyk špejlí
z venku na mezeru ložisek) cáklé na komutátor to dorazilo.
Nevím co koštuje MIG 480 3Li . Dva ks RACE jsou cca 3 kila.
- Chladit pláště má smysl když mají po jízdě vysokou teplotu
Kapka vody kápnutá na plášť zasyčí. Ovšem nejlíp teplovodivým
spojením s trupem. Teplo-vodivý filament (pokud vůbec je) bude mastný.
- Komutátory jdou účinně chladit jen proudem vzduchu.
Ovšem ten musí ven z lodě. Nebo do lodě velký objem krátké jízdy.
(Některé DC motory mají uvnitř na hřídeli lopatky ventilátoru.)
- WD je dobré na uvolnění, ale na mazání nic moc.
- Je přepoklad, pokud se nepřidřou ložiska a WD nebude na kolektoru,
že původní MIG 480 RACE 7,2V (8.4 V) by mohly být v pohodě)
Nevím co Bořík myslel POMALOBĚŽNÝM 3Li 480. U MEGA MOTOR mají
MIG 480 3 Li Race pro lodě ovšem 10 A 20300 ot./ min při 12V , a pozn.:
"Hlavní výhodou tohoto elektromotoru je možnost použití větší
vrtule (?lodní) než u čtyřstovek, které jsou určené na nižší napětí a přitom
docílit větší výkon motoru cca o 20% při zachováni nízkého proudu.
Doporučený proudový odběr do 10 A za letu."
Nějak mi tam chybí tabulky napětí - otáčky naprázdno a vrtule - proud
==edit02 Otázkou je, zda není lepší "NENADOPOVOVANÁ" MIG 400
v provedení "PRO LODĚ" > Tipy a triky
> Příklady použití různých typů motorů > MIG 400 pro lodě
Tabulky 12 + 7.2 V (V, A, W) pro různé vrtule-šrouby Graupner.
Předpokládám, že "LODNÍ" = "MIG 400 3Li 12V", za stejno jako 480 RACE
Satria - MIG 400 3Li 12V
Rozměrové tabulky (až na délku 480 o 9.5 mm delší) MM uvádí shodné
rozměry elektro motorů MIG
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Přejít na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.