Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
Registrace: 6.12. 2006 Příspěvky: 1034 Bydliště: Brno - Lesná
Zaslal: st srpen 27, 2014 1:50 am Předmět: Remorkér Atlantic
Zdravím ve spolek.
Jak již někteří víte, před časem jsem pořídil spíše hračku, než-li model remorkéru s názvem Atlantic
Protože jsem remorkér pořídil za účelem se občas zúčastnit modelářské soutěže v Tug Towingu, předpokládal jsem, že bude nutné lodičku trochu předělat. No - trochu...
V první řadě jsem začal s přijímačem, neb model byl vybaven RC soupravou pracující na frekvenci 27 MHz. Dostal tedy přijímač 2,4 GHz.
Po první plavbě bylo jasné, že v lodi nemůže zůstat ani zbytek původní elektroniky. Regulátor měl nepěkné vlastnosti, jako např. při rychlém přechodu z dopředného chodu na chod zpětný se vypnul a nechtěl dále spolupracovat. Navíc byly k tomuto regulátoru připojeny 2 motory velikosti 280, tedy nebyla tu možnost ovládat každý motor zvlášť.
Koupil jsem 2 regulátory DSYS.
Jelikož ale byl model vybaven jen 6-tičlánkem NiMh 7,2V a 800 mAh, usoudil jsem, že bude vhodnější olovo, v podobě akumulátoru 6V 2.8 Ah.
Původní a nová "elektrocentrála" na obrázku:
Po jednom dlouhém večeru plném pípání a programování rádia, kdy se mi dokonce podařilo naprogramovat i protitahy, jsem s remošem vyrazil na čumendu a další testy na soutěžní kolo Tug Towingu do Protivanova.
Tam jsem zjistil, že moje programování vysílače nebylo moc efektivní a navíc bylo moc překombinované. Motory neměly stejný chod a při protitahu se chovaly pokaždé jinak. Pak to ale vzal do ruky kamarád a kolega modelář JAP, veškeré programování i kanály na přijímači "překopal" a ejhle - běhalo to podstatně lépe
Jenže po plavbě v poněkud větrných podmínkách, kdy měl plout remorkér plnou parou v před, v protivětru stál na místě, popřípadě i couval. Nutno podotknout, že ostatní pracovní lodě ve stejných podmínkách nejenže jely kupředu, ale táhly za sebou i několikanásobně těžší břemeno.
Tedy 280-tky motory asi nebudou pro účely tahání to "správný ořechový".
Test tahu tento chmurný předpoklad jen potvrdil. Jen pro pobavení - tah s plnou parou pod pomyslným kotlem byl necelá 1 desetina Kg.
Do sbírky přibyly motory velikosti 480.
Původní strojovna:
V souvislosti s pořízením nových motorů a regulátorů patří vřelé díky za zprostředkování dalšímu kolegovi modeláři Boříkovi.
Po prozkoumání konstrukce remorkéru bylo jasné, že nebudou dostačující ani původní hřídele a lodní šrouby. Pouzdra hřídelí byly ze stejného plastu, jako trup a asi by moc dlouho netrvalo, než by odešly do věčných lovišť.
Protože nedisponuji dílnou a patřičným řemeslným vybavením a nechtělo se mi na koleně vyrábět úchyty motorů, koupil jsem raději hřídele kompaktní, přímo k daným motorům. K pohonu už je potřeba sehnat jen lodní šrouby.
Maje tedy vše potřebné po ruce, mohl jsem přistoupit k samotné devastaci trupu:
Bylo potřeba z trupu vystrnadit původní hřídele a demontovat gondoly s kormidly a dýzami. ...což by nebyl problém, kdyby...
Výrobce jistě disponoval notnou dávkou humoru. Pouzdra hřídelí byly totiž součástí gondol a tvořily s nimi jeden společný plastový výlisek. Navíc byly pouzdra do trupu dokonale vlepeny. Nezbylo nic jiného, než řezat:
...gondoly po amputaci zbytků pouzder:
Zbytky pouzder jsem z trupu odvrtal a připravil tak prostor pro pouzdra nová. Netřeba dodávat, že jsem se u toho pěkně zapotil smrtelným potem Montáž pouzder a příprava gondol je na pořadu zítřejšího dne.
...když se tak dívám na hodiny, tak už dnes.
Pokračování příště.
Naposledy upravil Kato dne st srpen 27, 2014 9:54 am, celkově upraveno 1 krát.
S chutí jsem prohlížel i četl. 480 jsou tím novým favoritem?
480 jaký typ přesně, je-li to známo a jde-li to říct? Převodovaný nebo bez.
Co na to Bořík. Pokud je tam místo já bych šel i na větší.
Souprava 2.4 GHz už byla nebo jsi pořizoval novou? Jakou?
Ať Atlantic plave a hlavně ať towed and (škrnuto tugged nahrazeno:) pushed ahead.
Tedy táhne, tlačí a manévruje na všechny způsoby.
==
TT až do dnes jsem žil v naivní představě, že jde o dvojici sloves ve významu push / pull.
Z omylu mne vyvedl až tento popis:
"Towing Methods for Tug Boats thumbnail There are four common methods by which a tug tows a barge.
- They move up and down the rivers, through the Gulf and Atlantic Intercoastal Waterways and across oceans. Tug boats tow loads astern on mile long cables or push them ahead, locked together like a ship. A tow two or three barges wide and 1,000 feet long is a familiar sight on the Mississippi. A tug may even move a single barge by its side, like a mother with a baby on her hip."
http://www.ehow.com/info_8548219_towing-methodstug-boats.html
I když se to prodává jako hračka, tak na rozdíl od jiných modelů, co se naopak prodávají jak modely a přitom to jsou naprosté hračky, tak tento remorkér vypadá jako model se vším všudy a po upgrade pajšlíku to bude model jak víno. Navíc je to dost promyšlená a variabilní konstrukce ( závidím ti ten krásný a volný trup ), takže udělat z toho plně funkční model bude docela snadné. Navíc jsem přesvědčený, že 80% dnešních modelářů nedokáže model vyrobit s takovou čistotou a pečlivostí.
Jen ta "zásoba paliva" bude muset být ještě o dost posílena.
Doplnění k těm motorům: Mig 480 RACE 12V ( 3Li ) žere s třílistou vrtulí robbe 35 mm při 7V cca 7.5A, takže na dvoučlánek Lixx s jemnou rukou na plynu by měl vydržet i bez chlazení, ale s chlazením by mu bylo určitě lépe. Větší motor by byl určitě vhodnější, ale problém je v tom, že původní motory byly s převodovkou a poslední ozubené kolo ( docela malé ) bylo těsně nad dnem trupu - takže s motorem s větším průměrem by se hřídele už dostaly mimo současný průchod trupem a to by bylo ééééé .... _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Zaslal: st srpen 27, 2014 2:14 pm Předmět: accu 6 V 2.8 Ah Pb
accu 6 V 2.8 Ah Pb Mohu-li se ptát, zajímá mne výrobce a prodejce?
Podle symbolu o nakládání s odpadem by to mohl být
Baterie olověná 6V/ 2,8Ah MOTOMA bezúdržbový akumulátor
od TIPA, spol. s r.o., za cena s DPH: 129,00 Kč ?
= AGM akumulátor
Napětí: 6 V
Kapacita: 2,8 Ah
Rozměry: 66 x 33 x 97 mm
Celková výška (s koncovkami): 103 mm
Připojení (koncovky): plochý konektor 4,8 mm
Hmotnost: cca 580 g
= Jmenovitá kapacita (25°C)
- 20 hodin: 2,80 Ah
- 10 hodin: 2,72 Ah
- 5 hodin: 2,45 Ah
- 1 hodina: 1,99 Ah
= Vnitřní odpor (plně nabitá baterie): 30 mΩ
Záložní provoz "standby": 6,8 - 6,9 V
Cyklické použití: 7,3 - 7,4 V
Počáteční proud < 0,84 A
Samovybíjení < 3%, 25°C
http://www.tipa.eu/cz/baterie-olovena-6v-28ah-motoma-bezudrzbovy-akumulator/d-136934/
No bombáááá ! Koukám, že bys to mohl do Panistávky stihnout.
Jak říká Bořík, vypadá to pěkně a posílením "výkonových" komponentů by to mohlo i něco utáhnout _________________ Durafly Tundra, Ion-NEO, ION, Katana S30e, DogFighter, SuperZoom 3, samokřídlo BeeEvolution
springery Bílej a Červenej, plachetnice Discovery, motor.jachta Marlin600
Kato
V gme jsem jej viděl taky jen ten jejich obr. byl moc ilustrativní.
http://www.gme.cz/oloveny-akumulator-shimastu-npg2-8-6-6v-2-8ah-p540-301
Liberk " ... posílením "výkonových" komponentů ..."
Moc nerozumím. Pokud zůstanou motory zbývá volba šroubu.
- Leda větší kapacita accu = delší doba jízdy mezi nabíjením.
- Chlazení motorů + přechod z Pb na LiPol (LiFe) 1. kratší nabíjecí časy,
2. upravou počtu článků větší napětí.
- dva regulátory DSYS, typ neuveden (spíš MDE16 než MDE16W)
http://www.dsys.cz/?prod=2&lang=cz
snad dost naddimenzovány na to, aby nebylo nutno chladit.
Ale pokud zůstala ozubená plastová kola, tak to by mohlo být to slabé místo.
Registrace: 6.12. 2006 Příspěvky: 1034 Bydliště: Brno - Lesná
Zaslal: čt srpen 28, 2014 12:05 am Předmět:
Dnes jsem toho moc neudělal.
Odfrézoval jsem zbytky po původních plastových pouzdrech hřídelí, v gondolách odvrtal otvory na nová pouzdra na patřičný průměr a nakonec jen tak zkusmo na sucho osadil hřídele (MP JET 200 mm) i s motory na své místo.
Motorům muselo ustoupit pár sloupků na kterých byly přišroubovány původní i některé současné komponenty, ale vem je čert
Vše klaplo na první pokus.
Až budou k dispozici lodní šrouby, vše ještě doladím i s dýzami a zalepím do trupu.
Registrace: 6.12. 2006 Příspěvky: 1034 Bydliště: Brno - Lesná
Zaslal: čt srpen 28, 2014 9:27 am Předmět:
Nó - toť správná otázka.
Typ plastu výrobce neuvádí. Při zpracování se choval asi takto:
Při vrtání z něj díky mírnému zahřátí vrtáku jdou pěkné, dlouhé, nepotrhané špony.
Když jsem páčil z trupu zbytek pouzdra hřídele a zmáčkl to kleštěmi, tak to prasklo a rozpadlo se na několik kusů.
Ale když jsem chtěl odlomit jen tenký pásek v podobě podpory sloupku, tak to v místě ohybu zbělelo, změklo a nešlo to urvat.
Naopak, při frézování, když jsem přitlačil, to mělo tendenci tavení.
V každém případě lepidlo výrobce na tom drží jako s..ňa.
Prostě je to takový ten klasický plast, co běžný smrtelník nikdy nslepí
Máte někdo nějaký tip?
Já zatím uvžoval o nějakém všelepu od Loctite.
Naposledy upravil Kato dne pá srpen 29, 2014 2:19 am, celkově upraveno 1 krát.
... Liberk ... posílením "výkonových" komponentů ..."
Moc nerozumím ...
Jsem tím myslel samozřejmě ty již pořízené 480 _________________ Durafly Tundra, Ion-NEO, ION, Katana S30e, DogFighter, SuperZoom 3, samokřídlo BeeEvolution
springery Bílej a Červenej, plachetnice Discovery, motor.jachta Marlin600
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Přejít na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.