Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.
Zaslal: pá březen 08, 2013 10:51 pm Předmět: Pb AKU a použití FAST-ON konektorů v lodích
Nazdar kolegáčci..
Řeším tedkom napájení lodě. Mám k tomu 6V 4,5Ah Pb aku.
A teď se ptám, kdo používá Pb aku - používáte FAST-ON konektory, nebo se toho bojíte a na baterie to prostě letujete?
Jsem na vážkách. Ony ty FAST-ONy celkem vydrží velké proudy, ale mám strach z vibrací. Za každou cenu se mi ale kabel nechce letovat přímo na baterku.
Díky za názory, eM. _________________ DX6i, EasyStar, Firebird Phantom, MiniTornado - uskladněno, Bee II , lodivodský člun Pilot a "Bagr" hydroglider, AntjeII (ve výstavbě - jezdím s vanou).
Registrace: 24.6. 2008 Příspěvky: 544 Bydliště: Brno - Štýřice
Zaslal: so březen 09, 2013 10:46 am Předmět:
Nevím co máš za loď, ale soudě podle baterek to nějaký rychlík nebude. Fastony jsou v pohodě, nedovedu si představit vibrace, při kterých by to spadlo. Tedy pokud si je koupíš ve správné velikosti... _________________ loď: remorkér Matylda, remorkér Cvalík
letadlo: slowflyer Lazy Bee, samokřídlo BeeEvolution
Dobrá, použiju FAST-ONy,.... a pak ti budu nadávat až pto to poplavu
eM. _________________ DX6i, EasyStar, Firebird Phantom, MiniTornado - uskladněno, Bee II , lodivodský člun Pilot a "Bagr" hydroglider, AntjeII (ve výstavbě - jezdím s vanou).
Na gelových Pb accu 6 V / 4,5 Ah se používají ploché fastony 6,5 mm
Obdobné provedení na kabel je třeba:
Faston na kabel - vidlice, rozměr 6,3 x 0,8 mm
Průřez kabelu = 1,5 - 2,5 mm2, (ale i menší průřezy)
Typ připojení = krimpovací,
I krimpovací provedení zásadně důkladně pájím.
Ocínuji kabel. Přiměřenou délku vložím do zamačkávací části,
blíž ke konektoru. Přiměřeně zamáčknu stranovámi štípacími kleštěmi.
Pocínované lanko zapájím. Pak zamáčku zadní část krimpovámí
(přes izolovanou část kabelu) jako pojistku proti vytržení.
Není-li kabel silikonpový nutno dát pozor, aby se při pájení izolace
neroztavila. Vytvarovat lanko, (chladit plochými kleštěmi).
Izolace = plastový límec, Barva = červená / modrá.
Pokud se dokoupí barevné převleky je lepší provedení bez plastového límce.
Vidlice i zásuvka mají tvarování (otvory - výstupky), které brání
nechtěnému uvolnění. Přiměřenou tuhost při nasouvání a vysouvání
spoje lze upravit natvarováním (přimáčnutí-kleštěmi /
rozevření-šroubovákem) mezer na vidlici.
Mimo modelů, fastonová spojení léta používám i na autech
a zdrojích nepřetržitého napájení. Bez problémů.
Jejich jediným nepřítelem je vlhko a chemikálie působící korozi.
Ti dříve narození si vzpomenou na blinkry v předním nárazníku Š100.
Registrace: 6.3. 2007 Příspěvky: 1290 Bydliště: Brno - Jehnice
Zaslal: ne březen 10, 2013 11:23 am Předmět: Re: Pb AKU a použití FAST-ON konektorů v lodích
Maximux napsal:
.... Ony ty FAST-ONy celkem vydrží velké proudy, ale mám strach z vibrací. Za každou cenu se mi ale kabel nechce letovat přímo na baterku.
U té gelovky ani jinou, rozumnou možnost nemáš. Letovat to na baterku je nesmysl.
Je otázka, čemu říkáš velké proudy, ale vzhledem k baterce a účelu použití, které jsi zde uvedl to bude OK.
Takže tam naper ty FASTOny a jezdi. Nedělej z toho žádnou "rocket science"
Pro dobrý pocit na duši, že jsi pro to udělal vše to jednou za čas stříkni čistícím sprejem na kontakty, nebo lízni jemným šmirglem.
To použití fastonů mi připadá úplně zbytečné - běžně se přece na kontakty z gelovky připájí vodiče a na jejich konce konektory, podle zvyklostí každého soudruha, aby se nedalo nic přepólovat. Fastony nejsou konektory na časté rozpojování a když tam mají být natrvalo, tak to ten drát raději připájím na furt. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
No, právě. Taky jsem si říkal, že to spíše připájím, abych to měl pro sichr "antidebilně".
Konektory FAST-ON nicméně používám průměrně každý týden ať už 6,3. tak 4,8mm. Nejčastěji v zabezpečovačkách, nebo v minulosti v UPSkách. Tam ale nejsou žádné vibrace. Proto jsem se ptal na použití. Jinak mám na ně speciální kleště a kupuji zásadně lisovací konektory s U třmenem. Když jsou aplikace kdy to má držet fest, tak ještě letuji. Jinak izolované konektory jsou na h... , prostě špatné. Mám s tím jenom špatné zkušenosti. Když je to kryté a mačká se to pouze přes ten plast, není do toho pořádně vidět. Nejlepší je koupit holé, zamáčknout, či zaletovat a pak přetáhnout buďto smršťovkou, nebo se občas dají koupit "botičky".
eM. _________________ DX6i, EasyStar, Firebird Phantom, MiniTornado - uskladněno, Bee II , lodivodský člun Pilot a "Bagr" hydroglider, AntjeII (ve výstavbě - jezdím s vanou).
Registrace: 6.12. 2006 Příspěvky: 1034 Bydliště: Brno - Lesná
Zaslal: ne březen 10, 2013 4:35 pm Předmět:
Taky se fastony používají v autech, máš je na všech relátkách a spínačích.
Vibrace jsou tam podstatně větší, než ve tříkilové kocábce a nikdo nic nikam neletuje.
...jen taková malá poznámka do pranice
No, právě. Taky jsem si říkal, že to spíše připájím, abych to měl pro sichr "antidebilně".
Konektory FAST-ON nicméně používám průměrně každý týden ať už 6,3. tak 4,8mm. Nejčastěji v zabezpečovačkách, nebo v minulosti v UPSkách. Tam ale nejsou žádné vibrace.
Jistě, že to jde připájet. Při rozumném postupu ( na konci vidlice a napříč
- co nejdál od plastu) to přežije i ten obal akumulátorů, který s takovou
technologií jaksi nepočítal. Skutečností je, že mimo barevné
rozlišení vodičů nebo návleků fastony proti přepólovaní nejsou navrženy.
Fastony 6.3 / 0.8 mm - odolnost proti otřesům. Tester - pračka.
Tyto fastony byly použity i pro rozvod 230 V AC ve vrchem přístupných
pračkách Tatramat 245.x . Vedly na motor v režimu praní i odstřeďování,
motor čerpadla, motorek programátoru i topení (kolem 10 A cca 2 kW).
Nejvetší proud tekl přívody stop-kontaku mechanicky spojeným s dvířky.
Při nadzvednutí dvířek přímo rozpojil všechny zapojené prvky.
Veškeré vibrace skotačivé pračky fastony zvládly bez problémů.
Pokud tě nepřesvědčila auta, drsnější test jako byla tato pračka neznám.
Problém zde byl ve velkém přechodovém odporu opálených
kontaktů programátoru. Ty pak topily tak, že nejdřív roztavily
polyamidové krytky a případně vyhřály zásuvky fastonu.
Očištění a napružení nebo výměna zásuvky to spravila.
Místo polyamidové krytky se tam dala silikonová bužírka.
Odkroutila si 25 let při 1-2 praních denně, než šla do šrotu.
Fastony 6.3 / 0.8 mm - odolnost proti otřesům. Tester - pračka.
No jo, no... to jsem úplně zapomněl Dyk jsem to taky měnil a divil jsem se, že jsem na elektriku sáhl až po cca 8ti letech, zatím co vršek s poklopem horního plnění se měnil bratru každých 3-4-5 let.
Mám na kabelech nachystanou stranu GOLD konektorů v botičce (to ta ochrana - antidebilita) a už jsem jenom zvažoval zda pájet či fastony.
Asi tam přeci jen mrsknu ty fastony.
Díky za inspirativní příspěvky.
eM. _________________ DX6i, EasyStar, Firebird Phantom, MiniTornado - uskladněno, Bee II , lodivodský člun Pilot a "Bagr" hydroglider, AntjeII (ve výstavbě - jezdím s vanou).
S vibracemi rozhodně problémy nebudou - v autech je jich spousta a pokud vydrží jízdu po dálnici D1, tak neznám tvrdší zátěžový test na vibrace, než je tento. Spíš bych jako zásadní problém viděl tu manipulaci s konektorem - pokud ho párkrát zasunu a vysunu, bude přechodový odpor několikanásobně větší - a pokaždé ho znovu napružovat asi nebude to optimální řešení. Nehledě na to, že i ty nejobyčejnější modelářské konektory jsou skoro vždy pozlacené ( i když to čínské zlato asi nebude mít stejné vlastnosti jako běžné zlato ) a přece jenom ta odolnost proti povětrnosti bude o dost lepší a hlavně spolehlivější.
Druhá otázka je, jaké konektory použít. Tam je už situace o dost složitější, protože co modelář, to skoro jiná zkušenost. _________________ Vlaštovka z papíru, lodička z kůry
Komu se zdála konstrukce věty "..elektriku sáhl až po cca 8ti letech" , vězte, že to bylo po 18ti letech. vydřela se dráha na programátoru... Byla to Tatramat 245, budiž jí křemíkové nebe lehké, vzpomínáme!!!
A jaká byla zcestovalá a jak krásný z ní byl rozhled, když si člověk šel zajezdit
_________________ DX6i, EasyStar, Firebird Phantom, MiniTornado - uskladněno, Bee II , lodivodský člun Pilot a "Bagr" hydroglider, AntjeII (ve výstavbě - jezdím s vanou).
Za sebe - mám fastony v obou mých remorkérech a to jak na straně gelovek (proudy do 10A, naprosto bez problémů), tak i na přívodech k motorům (taktéž bez problémů) a na rozdíl od tvé lodičky jezdím TT, kde často dochází k nejrůznějším otřesům, nárazům apod. a během 5ti let se s nimi neobjevil jediný problém. Klidně je použij. _________________ Durafly Tundra, Ion-NEO, ION, Katana S30e, DogFighter, SuperZoom 3, samokřídlo BeeEvolution
springery Bílej a Červenej, plachetnice Discovery, motor.jachta Marlin600
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Přejít na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.