V době, kdy moje první RC
letadlo – SkyLady dosloužilo, řešil jsem volbu pokračovacího
modelu. Můj požadavek byl jasný – větroň s větším
rozpětím, s ovládanými křidélky, s
kvalitním letovovým projevem a v neposlední řadě
líbivého vzhledu.
Favoritů bylo více, v různých
cenových hladinách, z různého materiálu
a v různém stavu předpřipravenosti. Po důkladném
zvažování nakonec padla volba na větroň Arcus od
firmy Robbe.
Po rozbalení krabice na mne čekaly jednotlivé díly
z Arcelu (jeden z obchodních názvů pro EPP), uhlíková
spojka křídel, plastové motorové lože, táhla,
páky, kabina s magnetickým jištěním, sada
samolepek, gumicuk a skvěle propracovaný fotonávod na
sestavení. Stavba šla velmi rychle (např. trup je slepený
již z výroby), díly jsem lepil vteřinovým
lepidlem s aktivátorem, pro nabarvení jsem použil
osvědčený Hobby Acryl.
Při stavbě je možnost volby mezi větroněm nebo
elektrovětroněm, já se rozhodl pro elektrovětroň, takže
jsem uřízl čumák, zastavěl motor a přiložený
gumicuk putoval do šuplíku :)
A samotné létání?
Na stránkách mscomposit.com jsem našel stručný
a výstižný popis, se kterým se mohu dnes, po 15 hodinách s Arcusem ve vzduchu,
plně ztotožnit:
„Arcus je pěkně vypadající model, který
nabízí přesvědčivý výkon a perfektní
dynamické charakteristiky. Model je řízen křidélky,
směrovkou a výškovkou, což umožňuje jednoduchou
akrobacii. Silnou stránkou Arcusu jsou vynikající
termické a svahové letové vlastnosti. Pro létání
na svahu může být model dovážen, je-li to třeba.“
K uvedenému popisu mohu jen
dodat, že si opravdu vychutnáte jak elegantní nízké
průlety v bezvětří, tak odvážné souboje se
silným větrem. Letadlo je vhodné i pro úplné
začátečníky, poněvadž je poslušnější,
než předchozí SkyLady, po které začátečníci z neznalosti, jako
tehdy já, často sahají jako po prvním modelu. Navíc materiál EPP dovoluje
rychlou opravu lepením přímo na ploše a případný
karambol tak nemusí nutně znamenat pokažený den.
Pozděší
úpravy Originální spojka křídel
se časem po přemetech ve velkých
rychlostech a v silném větru mírně prohla a navíc se mi podařilo nechtěně rozšlápnout její konec. Proto jsem vyrobil novou, ze
sklolaminátové tyče, vložené do hliníkové
trubky. Toto řešení je odolné proti prohnutí,
navíc hmotnost vzrostla o 100g, což se příznivě
projevilo na letových vlastnostech a stabilitě ve větru.
Natáčení
videa z paluby modelu Letadlo
v aktuální konfiguraci „uveze“ 200g
fotoaparát Sony Cybershot DSC-P10, se kterým
pořizuji videosnímky z ptačí perspektivy. Nesmí
se zapomenout na dovážení ocasu, v mém případě
40g.
Technické parametry a
aktuální osazení: Rozpětí:
1800 mm Délka: 1120 mm Celková letová
hmotnost: 911g Motor: Dualsky XM2830CA-12 Regulátor: Dualsky XC1812BA, 18A Přijímač: Hitec
ELECTRON 6FM, dual Serva: 4x Carson CM Micro Baterie: LiPoly 1850 E TECH GP, 11,1 V / 16C Vrtule: sklopná
CAM 9x5 Kužel: Turbo, chladící - další fotografie naleznete ve fotogalerii - video - video z paluby (Sony DSC P-10) - video z paluby (Mustek gSmart Mini2)
|