Modelářský klub RC Fógli Brno z.s.

MONARCH MVVS 6,5 ccm
Publikováno: Čtvrtek, 23.08. 2007 - 00:05:31
Téma: Hangár - vše co létá


MONARCH 6,5ccm. Sportovní akrobatický model. R 1430mm, D 1020mm, Hm 2130g



Text a foto: Cloggymeat

Pro stavbu Monarcha jsem se rozhodl ze dvou hlavních důvodů. A to kvůli jednoduché konstrukci, abych si při stavbě oživil své zapomenuté modelářské zkušenosti a postupy. A za druhé jsem chtěl okusit nějaké ty akrobatické obraty a trochu toho adrenalinu.

Plánek nakreslil Pavel Bosák a vyšel v MHM. Konstrukce je docela jednoduchá, trup se skládá z 5mm balzových bočnic a má jen tři 4mm překližková žebra. V rozích jsou vlepeny balzové lišty 10x10mm a zhora a zespod je trup uzavřen balzou 5mm. Přední část kolem motoru je vyztužena 10mm balzou.

Ocasní plochy, jsou konstrukční 5mm balza, potažené 3mm balzou. Klapky kormidel jsou vyhoblovány z 10mm balzy. Vop a Sop se zalepí do výřezů v trupu.

Podvozek má originál tříkolečkový, ale já jsem se rohodl dát monarchovi kola dvě a tak jsem klasicky na trupovou přepážku před křídlem přidělal drátový podvozek zakoupený v modelářské prodejně. A dozadu řiditelnou ostruhu.

Kabina je ze starého výlisku kabiny větroně, usazená obráceně a zbytek je vyhoblovaný z balzy. Motorové lože z plastu je na 4mm překližkové přepážce chyceno čtyřmi šrouby M3. Palivová nádrž 220ml zalepená do trupu a vyvedení hadiček přislušnými otvory ven a následné zakrytováni spodní části trupu to byly poslední hrubé práce na něm.

Křídlo je polystyrenové potažené 2mm balzou. Křidélka ovládaná jedním servem uprostřed křídla. V plánu je střed přelaminován jednou vrstvou tkaniny, já se rozhodl pro překližkový nosník na výšku profilu, sahající do třetiny křídla. Po vyřezání polystyrenových jader a obroušení, jsem křídla potáhl balzou, nalepil náběžnou hranu z 5mm balzy a vybrousil do finální podoby. Po té odříznout křidýlka, vlepit lišty na úchyt pantů a opět přebrousit, celé to zakončit vlepením táhel náhonů křidélek a zalepením hlavního nosníku.

V tento okamžik se člověku zdá, že už má to hrubé a nejhorší za sebou, ale to je na omylu, protože vlepit všechny panty, táhla, páky, dobrousit spoustu věcí, nalepit poslední části a celé to vyladit tak, aby vyšel model nezkroucený je běh na hodně dlohou trať, při které je třeba spousty pevných nervů a trpělivosti. ..... Ale výsledek stojí za to ....

Motor jsem zakoupil nový MVVS 6,5ccm s normálním výfukem, serva Hitec HS 422 a přijímač HFS 06MT. Vrtule Master 10/6.

Potah modelu folii oracover jsem tvořil asi čtyři večery. A další dva zabralo osazení elektronikou a následné seřízení.

Tříměsíční práce byla za mnou a na stole se výjímal můj Monarch. Pár nezbytných předletových fotografii ..... :

...... a hurá na zálet. Ten proběhl nad moje očekávání, model je stabilní a nebylo ho třeba ani trimovat. Jen motor potřeboval, aby jím protekl ještě nějaký ten litřík paliva.

Motor chodil čímdál líp a já okusil pár obratů. Monarch do nich ochotně jde a nemá snahu nikam utíkat. Překvapil mě nožový let, protože motor 6,5 je na Monarcha úplně akorát, jen není nijak přemotorovaný. Ale když má dostatečnou rychlost neni problém přeletět nádherným nožákem celou startovaci plochu, jen je třeba jemně korigovat směr výškovkou. Při přetažení se model do poslední chvilky vzpíná a pak padne po křídle. Na přistání je dobré chodit rychleji, člověk se vyhne zbytečnému podfouknutí a také to lépe vypadá. 

Při pátém létání jsem se už s modelem začal úzce sžívat a dovoloval si čímdál víc, dobový výkrut lety na zádech, vývrtky a všechno jsem se snažil létat pěkně před sebou jakoby v sestavě. Při posledním letu v zatáčce na přistání jsem obdržel kopanec do kormidel a za ukrutného páčkování se monarch vydal kolmo k zemi. Po ohledání ostatků, bylo křídlo v pořádku, jen celý předek trupu prostě neexistoval, na motoru ohlá klika a serva v širokém okruhu okolo katastrofy.

Po nějakém čase jsem Monarcha začal opět dávat dohromady. Jen jsem nevěděl co způsobilo ten pád. Jeslti rušení nebo technická závada. Oprava trvala zhruba týden, čumák jsem vyrobil komplet nový a jak jsem ho umístil na trup je jasné z fotografií. Na křídle stačilo opravit náběžné hrany, opravit vytržené místo průchodek pro šrouby a potáhnout folií. Do toho mi přišel opravený motor a Monarch byl opět připraven k letu. Dostal nový přijímač od firmy ACT a nové servo směrovky.

A takhle vypadal před druhým záletem.....

....Bohužel hned při druhém záletu se opakoval situace s rušením, ale Monarcha jsem dostal na zem v pořádku. A podruhé bohužel jsem po kompletním předěláni elektroinstalace šel do vzduchu opět a opět Monarcha přivedl do stavu před opravou. Jen poznatek z toho krátkého letu, Monarch po větším vyosení motoru létá stabilněji a přesněji jde do obratů.

Teď odpočívá v dílně. Přes zimu ho dám zase do kondice, protože jsem v následujících měsících odhalil důvod těch pádů. Po zkušebních letech s Alfou jsem přišel na to, že můj Hitec Flash ma ve vzdálenosti kde se zhruba s akrobatem otáčím slabý signál a občasné ruchy. Přesedlal jsem tedy (po značném vysušení konta) ke konkurenci a to na Graupner MC 19, od té doby maximální spokojenost a pohoda.......







Tento článek si můžete přečíst na webu Modelářský klub RC Fógli Brno z.s.
http://www.rcfogli.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.rcfogli.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=50