Modelářský klub RC Fógli Brno z.s.

Pilatus B4
Publikováno: Pondělí, 14.09. 2009 - 22:09:36
Téma: Hangár - vše co létá


Polomaketa švýcarského kluzáku

aneb nový přírůstek v Lubošově hangáru. Text a fotky dodal Luboš, zeditoval a na web hodil Pop.



Vzalo mě zase jednou pokušení pořídit si nějaké větší éro, které by bylo alespoň tak velké, jako byl MDM FOX od JR model, kterého jsem měl jako své první velké letadlo a aby to opět byla polomaketa.

Po delším prohledávání různých modelářských stránek jsem narazil na stránky LMK Polanka, kde mě zaujal model provozovaný náčelníkem tamního klubu panem Radimem Barčem. Pilatus B4 je polomaketa švýcarského kluzáku v měřítku 1:5, upravená na pohon střídavým elektromotorem se sklopnou vrtulí.

Osmělil jsem se a napsal mail jmenovanému pilotovi tohoto stroje a začal vyzvídat,  jak se letadlo chová v letu, na osazení servy, motor, regulátor a pohonné baterie.Radim mi dle možnosti svého času vždy odpověděl a tak bylo rozhodnuto.

Stavebnici tohoto letadla jsem objednal u Royal Models a po necelém měsíci mi byla doručena rozvážkovou službou do zaměstnání. Když jsem uviděl tu obrovskou krabici, měl jsem měl obavy,  jak ji dostanu do tak malého auta jako je naše Fabie. Krabici jsem naložil a dokonce i zavřel všechny vstupní otvory vozu, ale kdyby mě zastavily „švestky“, asi bych dostal pěknou pokutu. Po rozbalení krabice jsem uvnitř nalezl pečlivě zabalené dvě poloviny křídel, která jsou dodávána hotová  se zavěšenými křidélky a již vestavěnámi štěrbinovými brzdami a celá potažená zažehlovací bílou folií. Dále v krabici bylo kompletní směrové a výškové kormidlo, polep trupové imatrikulace a kýlové plochy a laminátový bíle probarvený trup. Dodána je také spojka křídel, rám kabiny, vylisovaný překryt kabiny a drobný materiál (páky, šroubky, bowden).

Rozhodl jsem se model osadit jednokolovým podvozkem s kolem o pprůměru 60 mm. Udělal šablonu pro výřez otvoru zespodu trupu a vyřízl otvor. Další problém nastal s ukotvením tohoto kola do trupu. Obšlehl jsem jedno provedení na modelářských stránkách - proč bych vymýšlel již vymyšlené... Hejtěžší bylo okopírovat tvar přepážek v místě jejich vlepení v trupu.To jsem udělal tak, že jsem měděným drátem okopíroval profil trupu v místě budoucí přepážky, opatrně drát vyjmul z trupu a tvar přenesl na karton, ze kterého vznikla šablona pro danou přepážku (překližka síly 8mm).

Po vlepení bloku uchycení podvozkového kola jsem uříznul špici trupu ve sklonu tři stupně dolů dva doprava a vlepil motorovou přepážku také z 8mm překližky, vše lepeno 5 min. epoxy.

Na přepážku je upevněn střídavý rotační motor  A 4120 (660W) čínské výroby, řízený  regulátorem Basic 100 A z téže země původu.

Na turbokuželu průměru 40 mm jsou uchyceny listy o rozměrech 15/10 Aeronaut , se kterými motor točí 6100 ot/min a odběrem 50 A - zatím jsem to neměřil, pouze uvádím data, která naměřil Radim. “Jadernou“ elektrickou energii dodává 5 článků 2300 mA LiFe.

Dále jsem vestavěl ovládání výškového kormidla, které je přímo v kýlové ploše. Bylo jen potřeba ještě prodloužit kabel serva HS- 82 MG, aby dosáhlo do místa přijímače. Táhlo je od serva vyvedno na horní stranu kýlovky , kde je potom dvěma šrouby M-5 uchycena výškovka se zátěžovou klapkou. Následovalo uzavření kýlové plochy zezadu balsovým stevenem, do kterého jsem vlepil zavěšení směrového kormidla. Směrové kormidlo je ovládané bowdenem a servem HS-325 HB Standard.


Do křídel jsem osadil 2 x HS-81 pro ovládání štěrbinových brzd a 2 x HS-82 MG pro ovládání křidélek. Kabeláž křídel a jejich propojení z trupem je konektory Multiplex, na křídle je konektor napevno a z trupu je vyveden svazek volně. Po po nasunutí obou půlek křídla na spojku se svazek schová do trupu.

U Radimova modelu se mi moc líbila vybavená kabina. Přestože vůbec nejsem maketář, ale jen pilot uživatel, který moc nerad staví a raději jen létá, pokusil jsem se kabinu také osadit vybavením. Palubní přístroje jsem objednal od MS Composit. Čekal jsem na ně měsíc - byla doba prázdnin a i výrobce u Robbe v Německu to měl asi na háku.Palubní přístroje samozřejmě nejsou totožné s originálem letadla. Aby kabina nebyla prázdá, chtěl jsem do ní pořídit i pilota. To byl celkem problém, protože kabina nemohla byt hluboká - mají pod ní být umístěny LiFe baterie. Podařilo se mi kabinu vymyslet tak, že se do ní vešel i pilot (postavička miminka v pyžamu), kterého jsem nakonec koupil v jedné hračkárně za 102 peněz. Nakonec se podařilo splnit i podmínku, že pilot bude v rukách svírat řídící páku.

Kabina na trupu drží vepředu dvěma čepy, vzadu je klasický kabinový zámek .Po nalepení překrytu kabiny byla práce na kabině ukončena.Při ořezávání kabiny jsem použil v prvním případě ulamovací nůž, se kterým jsem se perfektně říznul (to bylo krve), dál jsem pokračoval nůžkama - ty byly lepší, poučení pro příště ....

Po sestavení modelu jsem zkoušel, jak to vyjde  těžiště. Jaké bylo moje překvapení, že oproti Radimovu modelu je můj Pilatus dost těžký na předek. Pohonné baterie jsem musel přemístit až do těžiště modelu a až za bateriemi je přijímač Duplex 2,4 GHz. Další věc,  kterou bylo nutné překontrolovat, je příčné vyvážení sestaveného naloženého modelu. Zjištěný rozdíl u tohoto modelu byl na vyvážení 15 gramů .

Aby se model aspoň trochu přiblížil originálu, chybělo mi vyřezat drobné nápisy pod kabinu a na kýlovou plochu. O tyto se postaral klubový kolega Martin, který vlastní zařízení na výrobu nápisů .Spodní imatrikulaci jsem zvládl nůžkami sám, výsledek je asi takový:

A ještě jeden celkový pohled a něco málo technických údajů: rozpětí je 3000 mm, váha naloženého modelu 3400 g. Omlouvám se, že není namontovaná vrtule - její čas ještě nenastal. Mám třes a strach, jaký bude zálet, ale kolegové pomůžou, to vím určitě. Dám vědět, jak to dopadlo :-).

A jedna fotečka ze záletového dne:







Tento článek si můžete přečíst na webu Modelářský klub RC Fógli Brno z.s.
http://www.rcfogli.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.rcfogli.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=105